Alla inlägg under december 2008

Av Jenny - 30 december 2008 23:38

Vi åkte från Halmstad vid 10:30 och var i Stockholm vid 16-tiden. På vägen hem började bilen krångla. Vi fick återigen indikationen "motorfel". Vi stannade för att äta vid Nyköping, klev in i bilen för att köra vidare när gasen helt plötsligt la av när vi var på påfartssträckan till motorvägen. Magnus startade om motorn, den brummade på i några meter och la av igen. Magnus startade om en gång till och då fungerade den ända hem?? Som tur är kunde vi koppla upp oss på internet via mobilen, så vi ringde Mekonomen som sa att det inte är någon fara, bilen sätter in ett reservsystem när dessa fel uppstår, vi kan lugnt köra vidare. Vi ska lämna in bilen på måndag och se om de kan kolla vad som är fel.


Det är så bra med bilresor ibland, man får så mcyket gjort. Fösrt lyssnade vi klart på vår ljudbok, Geniet. Sen satt vi i telefon båda två och planerade inför nyår. Vi kom fram till att vi ska äta ute på någon riktigt fin restaurang och sen dra hem till oss och umgås tills det är dags att skåla in nya året. Sara som jobbade idag kollade på nätet och vi ringde varandra fram och tillbaka. Fia som var på väg hem från Skåne tyckte det var en braq idé att äta ute och sen hem till oss. Så nu har vi bokat bord på "Restaurangen" på Oxtorgsgatan i stan. Där äter man avsmakningsmenyer, fantastiskt fin mat så det ska bli spännande.


Magnus och jag åkte iväg för att handla när vi kom hem. Vi började med att åka runt för att kolla platt-tv och ÄNTLIGEN hittade vi den vi ville ha.....men den var SLUT på ALLA butiker:o( ......jaja, det var väl inte meningen att vi skulle ha den. Vi har varit så borskämda nu under julen, alla vi bott hos har underbara platta tv-apparater, så vi ville helst slippa vår tjock-tv när vi kom hem, men icke sa nicke. Magnus stackarn sitter och glor på den nu. Vi har sagt att det ska bli vår julklapp till oss, men vi ger inte upp, snart slår vi till. Nåväl, vi handlade ostar och lite mumsigt tilltugg för kvällen imorgon, vore ju synd att svälta efter att ha ätit ute, haha.


Nu har jag kommit ifatt på min blogg, hihi och nu ska jag gå och sova. Om vi inte hörs innan vill jag önska alla ett:


GOTT NYTT ÅR!!!

Av Jenny - 30 december 2008 23:01

Under dagen medan vi var iväg med Sandra, fick Magnus och Peter leka. De var med Peters dotter Saga på Leklandet där de fick löpa amok. De var helt slut när de kom hem och Magnus klagade tom på träningsvärk, haha. Saga var överförtjust, tänk er själva att vara fyra år och befinna er i ett lekland med två "pappor" som är lika barnsligt förtjusta i lekattraktionerna som barnen.


På kvällen åkte Magnus och jag till en annan god vän till mig, Anna. Hennes man jobbade men Anna och barnen var hemma. Vi åt god hemmagjord pizza och tjattrade. Barnen hade växt så jag var helt chockad (varför är det så, jag borde varit mer chokad om de INTE växt;o) Vi pratade om att de ska komma och hälsa på oss nästa år, vore superkul. Anna har inte varit i Stockholm sen hon senast hälsade på mig........1995......och hennes man har aldrig varit där.........hehe, dags då skulle man kunna säga:o)


När vi kom hem till Sandra och Peter igen, hade de precis satt på en Disneyfilm, Järnjätten. Saga låg och halvsov på vår madrass på golvet framför tv:n. Vi satt allihopa och tittade på filmen och så fort den var slut däckade vi snart hela bunten.



Av Jenny - 30 december 2008 22:50

Måndag morgon gick vi upp 07:30. Sandra var nervös för hon hade ingen aning om vad som skulle ske. Vi hade skrivit ett roligt rim i kortet som talade om att något skulle ske på måndag. Louise och Anna kom och hämtade mig och Sandra. Jenny som också skulle med hade tyvärr blivit sjuk så hon kunde inte följa med.


Vi åkte ner till Lilla Torg i Halmstad där Annettes & Maries Hudvård ligger. Vi hade bokat i god tid så vi hade hela övervåningen för oss själva. Salongen var jättemysigt inredd så vi trivdes som fisken i vattnet där. Hudterapeuten tog hand om Sandra först, hon fick en ansiktsbehandling med ansiktsmassage och en helkroppsmassage, totalt en och en halv timme. Vi visste att hon skulle gilla det för hon har knappt varit på salong innan och alltid sagt att hon skulle vilja det. Plus att hon behövde lite avslappning och egen tid. Sen gick vi andra en och en in på kortare behandlingar. Vi ville inte bara skicka iväg Sandra själv, utan ha en dag tillsammans med henne. Louise hade varit på bageri och köpt frallor och lulssekatter, Anna hade kaffe med sig så vi satt och fikade medan någon var inne på behandling och mös sammanlagt i fyra timmar. Vi pratade om gamla minnen och saker som händer nu i våra liv och det var så härligt. Sandra är den som alltid gör saker för andra, hon har aldrig varit den som inte har koll. Tidigare när hon haft fest, fyllt år mm, så har man inte haft en chans att överraska henne för hon har redan planerat ALLT. Nu fick vi äntligen chansen, för hon om någon är värd det, vår underbara vän Sandra!


Efter behandlingarna gick vi ut och åt lunch, sen minglade vi lite på stan för att avlsuta med god fika på café. Dagen tog slut alldeles för fort. Jag måste säga att det var en perfekt dag, förutom att vi saknade Jenny! Vi träffas inte alla samtidigt mer än en till två gånger om året men det känns som om det vore igår för vi är så bra vänner.


Tjejer, jag vill säga TACK för en fantastisk dag, den kommer jag leva på länge!!!

Av Jenny - 30 december 2008 22:34

Nu har vi landat i Stockholm igen, kom hem tidigare idag. Börjar med en resumé sen senast.


I lördags åkte vi till Halmstad, vi var först hemma hos Sandra och Peter där vi även skulle bo i två nätter. Det kom lite folk och vid 19-tiden gick vi till lokalen Sandra hyrt. Totalt var vi ca 20 personer, det blev smörgåstårta och massa annat gott och onyttigt. Peter, som är konditor, hade gjort två prinsesstårtor formade som två gigantiska bröst. Det blev jubel och många fotgrafier tagna när Sandra kom in med tårtbrickan i lämplig höjd;o)


Vi lekte tre lekar sammanlagt. Ni som känner mig vet att jag egentligen avskyr lekar, men fasen va roliga dessa var. Först sjöng vi "Här kommer fula Bettan" då man i olika verser ska ta på sig öron av papptallrikar, löständer och glasögon i form av fluormuggar. Jag skrattade så jag höll på att kissa på mig. Vi lekte den här leken på Sandras 30-års fest också så det var en favorit i repris.


Nästa lek - Vi satt runt två långbord, alla fick varsitt spelkort. Sandra står upp med resterande kortleken och tar upp ett i taget och ropar ut vad det är för färg. Tex, klöver, då ska alla som har klöver hoppa ett steg åt vänster och sätta sig på nästa stol. Om någon redan sitter där får man sätta sig i knät. Målet är att komma runt ett varv till sin ursprungliga plats igen, den har vunnit. Vid ett tillfälle satt jag underst med tre karlar i knät, jag kved av skratt då hag höll på att kvävas.


Sista leken - Bygga mänsklig pyramid. Vi delades upp i två lag, ca 10 i varje. Två stycken börjar. Sandra läser på första kortet tex, hand - fot. Då ska dessa två göra det, dvs ena personens hand på den andres fot. Nästa kort kanske säger, knä - vad, då ska de även göra detta, utan att släppa förra uppmaningen. Sen när de inte klarar fler får nästa i laget hoppa in och forstätta osv en efter en tills alla 10 står som en oformlig massa med kramp i diverse kroppsdelar då man får stå stilla i sin position ganska länge. De laget som klarar flest kort utan att tappa någon position vinner. Vårt lag vann, vi klarade 39 kort:o)!!!


Det finns många roliga bilder från kvällen, Jenny och Sandra, maila mig gärna några roliga är ni hyggliga:o)


Vid 01:00 pallade vi inte mer, då åkte alla hem lite lagom fnissiga. Ett par av vännerna satt kvar och drack öl, fast vi gick runt och flyttade tillbaka borden och började släcka ner. De är för jäkla roliga, hajjade inte piken för fem ören. Till slut fick Sandra köra ut dem, de vinglade iväg efter en stund mot taxin de beställde.


Dagen efter städade vi lokalen och sen var det film och pizza som stod som prio ett resten av dagen.


Lägger med en bild på kortet Sandra fick, det är så snyggt. Vi gav henne en överaskning som skulle ske på måndagen 29/12, men jag har inte kunnat skriva något om det på bloggen då Sandra är en av mina trognaste läsare. Mia, TACK för ditt fina kort, Sandra blev jättglad och har suttit och stirrat på kortet vid flera tillfällen med ett fånigt leende på läpparna.

Av Jenny - 27 december 2008 13:42

Vi håller på att packa ihop våra grejer inför nästa avfärd. Vi ska åka till Halmstad och fira min underbara vän Sandra som fyller år på Nyårsafton men ska ha fest ikväll. Ska bli så kul att träffa alla gamla vänner och få umgås lite med dem, det blir ju inte så ofta nu för tiden på grund av geografiska avstånd.


Snart ska vi äta lunch, mamma är nere i köket och gör soppa med bla grönkål, till efterrätt blir det Halländsk ostkaka med hemmagjord hallonsylt och grädde, MUMS!


Här kan ni se en bild tagen vid solnedgången, från huset är det en promenad på några minuter för att njuta av den här underbara platsen vid havet. Se och njut och ha en superbra lördag vad ni än ska göra.....

Av Jenny - 27 december 2008 11:10

Igår var vi i Morups kyrka och lyssnade på körens julkonsert, det var stämningsfullt och vackert. Deras tenor sjäng så huden knottrade sig i nacken, helt fantastisk röst. Det var väldigt mysigt att vara i kyrkan på annansdag jul, vi brukar aldrig göra sådant i vår familj men jag har ofta tänkt att jag skulle vilja det. Mor och Jans granne är med i kören och det var dem vi skulle till på middag efteråt.


Grannen bor i klassisk Hallandsgård med anor från 1700-talet, det är lite snett och vint men otroligt charmigt hus. Ett sådant hus skulle jag tveklöst vilja bo i. De har renoverat men bevarat originaldelarna för att inte "modernisera" det gamla huset som många andra skulle göra. Att ta bort alla underbara detaljer som ger huset dess säregna utseende och charm är som att sudda ut dess karaktär helt vilket vore rena synden. Gamla fina trasmattor låg på det fina trägolven, i hallen står en gammal vedugn som de använder fortfarande. Vi satt vid dukat bord medan elden sprakade i kakelugnen som är över 100 år gammal. Takhöjden är låg så Jan som är väldigt lång får gå med lätt krökt rygg för att inte slå skallen i taket. Grannarna är korta i rocken så de har inga problem med takhöjden.


Måste bara berätta vad vi fick att äta: Till förrätt fick vi en soppa smaksatt med apelsin och chilli. Till varmrätt belv det ungsbakad lax med koriander och sesamfrön, dillslungad potatis, kall romsås och bönsallad smaksatt med citron. Till efterrätt hade frun i huset gjort en chokladmousse med färska bär och rivet apelsinskal. Ni kan ju gissa själva om det var gott........det var himelskt gott. Till maten var serverades det hembakat bröd med dessertostar, franskt vin och flädersaft.


Vi satt sen till över 12 på natten och pratade om allt mellan himmel och jord medan Alladinkartongen skickades runt.

Av Jenny - 26 december 2008 13:13

På juldagen tog vi en promenad ner till havet, alla utom mamma som är förkyld. Det var en strålande dag och himlen var så vacker.....alldeles vindstila, vilket är ovanligt här nere. Magnus och jag tog en egen lite runda medan de andtra gick ut på udden. Vi hade inga lämpliga skor med oss så vi bestämde oss för att promenera lite på vägen isället.


Till lunch bllev det lutfisk, brysselkål, rester av skinka och prinskorv. Jag smakade lite lutfisk, det var ok men inte överväldigande gott;o)


Sen satt vi ungdomar (hihi) och spelade kort medan våra kära föräldrar satt och läste sina spännande böcker. Johanna och Daniel åkte hem på eftermiddagen. Jag gick ut i mammas lilla gårdsbutik och handlade lite. Sen var det kvällsmat och därefter kollade vi alla på film.


Idag är det annandag jul, om en stund ska vi iväg till kyrkan på julkonsert och sen ska vi till grannen och äta middag.

Av Jenny - 26 december 2008 12:57

Vilken fröjdefull jul det har varit. Dagen innan julafton var Magnus och jag på gymmet och tränade, vi var på Klitterbadet i Falkenberg där vi även tränade i somras. Vi kände båda att vi ville köra en sista omgång innan allt julfrossande. När vi kom hem satte vi igång med köttbullar och pepparkaksbak, mamma gjorde risgrynsgröt och hallonkompott till maltan. Vi spelade julmusik medan vi fejade i köket. På kvällen spelade vi Tjo (världens roligaste kortspel) till tonerna av Bing Crosby.


På julaftons morgon var det alldeles grönt ute, men det gör inte så mycket. Det är inte för snöns skull jag gillar julen. Vi åt god frukost och sen satte sig mor och Jan och läste, medan Magnus och jag fortsatte med vår spännande ljudbok. Vid lunchtid kom Johanna och Daniel, Johanna hade ordnat julskinka och Daniel fixat Janssons frestelse. Vi fikade, babblade, läste och musiken spleade i bakgrunden och ljusen var tända. I år bestämde jag mig för att inte titta på Kalle Anka.......det var första gången i mitt liv som jag inte såg det.....ingen annan ville nämligen se. Min första reaktion var att det måste man ju.....det är ju tradition.....men sen tänkte jag.....nä, vad är det egentligen som betyder något på julen? För mig är det familjen och gemenskapen. Det gick bra att inte sätta på TV:n, men jag sneglade på klockan lite då och då mellan 15 och 16;o) Jag är så otroligt traditionsbunden och jag tror det har att göra med att jag tänker på min barndoms jular hos mormor, då mystiken var där, precis som jag skrev i mitt förra inlägg. Att jag vill hålla fast vid det där mysiga, trygga och välbekanta som jag minns så starkt. Jag tittade inte ens på Karl Bertil Johnssons julafton av Tage Danielsson, som jag älskar så mycket. Men den har jag inte sett varenda jul så det kändes inte lika svårt att missa som Kalle Anka.


Nåväl, jag överlevde, haha och sen var det dags att äta. Grannen kom förbi med lite julgodis och hembakat knäckebröd som var kalasgott. Både jag och Magnus påpekade att julmaten var godare än någonsin i år, allt smakade så otroligt bra. Tillslut stod magen i fyra hörn och vi sjönk djupare ner i stolarna. Vi dukade av och tog fram kortleken, vi spelar alltid mycket kort när vi träffas. Vi körde Texas hold'em med alla småmynt mor och Jan har i en plåtburk. Det var jättekul, det var bara cigarrerna och solglasögonen som fattades. Sen körde vi Tjo så det rykte. Mitt i allt kom vi på att vi för jösse namn glömt spela julklappsspelet. Alla for upp för att hämta sina julklappar och sen spelade vi tärning om dem, det var faktiskt riktigt roligt och bitvis spännande. Till slut satt alla med varsin julklapp som vi öppnade en och en. Ärligt talat, varför har vi inte gjort detta tidigare.......det är ju helt galet att köpa massa julklappar för massa pengar.....till vilken nytta egentligen? Vi köpte alla en varsin julklapp för 100 kr, en varinat är att man i förväg bestämmer att man ska köpa till en viss person, tex Johanna köper till mor, mor köper till Daniel osv. Det kanske vi gör nästa gång. Sen fortsatte vi spela kort och äta godis, kakor mm till långt in på natten tills ögonen gick i kors.


Under dagen njöt jag av att sitta i soffan med min bok, hörde julmusiken i bakgrunden och röster och skratt från köket och tänkte.......vad lyckligt lottad jag är.......kunde inte låte bli att tänka på vissa delar från min barndom som tyvärr dominerades av alkohol och dess baksidor som alltid framträder vid allmänna helgdagar.......jämfört med nu........att äntligen få leva i trygg miljö och fira jul med männsikor jag älskar.



Presentation

Omröstning

Vad tror du? Är Lilla Stjärnan en flicka eller en pojke?
 Flicka
 Pojke

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6
7
8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards