Alla inlägg under maj 2009

Av Jenny - 31 maj 2009 22:50

Innan söndagen går över till måndag måste jag ju skriva ett inlägg om dagens viktigaste händelse. Idag 31 maj 2009, mors dag, har jag gått halva min graviditet 20 veckor! Magnus sa när vi satt på filten och käkade äggmackor:

- Stjärnan, nu har du varit därinne halva tiden. Om lika lång tid får du komma ut. Vi längtar tills vi ska få träffa det lilla underverket.

 

Iklädd ny bikinitopp visar vi upp oss Stjärnan och jag, vecka 20 + 0


Jämför med lilla kulan vecka 10 + 0

Av Jenny - 31 maj 2009 20:43

Fick en smärre chock när jag vaknade imorse. KLOCKAN VAR 10:00! Sov i över 10 timmar inatt (förutom en kisspaus kring 3-snåret) Gick upp och möttes av en bedårande morgon. Slängde upp balkongdörren och klev ut och blev alldeles pirrig av lycka. In i sovrummet för att ruska om min man, men han hade precis vaknat (tur för honom). Det blev frukost på balkongen och sen bestämde vi oss för att ta cyklarna och bege oss ut på picknick. Vi packade med oss äggmackor, sockerkaka, risifrutti, äpplen, juice och vatten. Mitt i all förberedelse nös jag kraftfullt i köket.

- Fan......*springer fort till toaletten*

Magnus skrattar.

Trosbyte och sen iväg.


Det är så härligt att cykla, det gick i ganska lugn takt då jag inte vill ta i för mycket, vilket jag är van att göra annars. Vi cyklade till en badplats vid Farsta och då började mitt blodsocker falla så det var bara att slänga ut filten och slita upp äggmackorna ögonaböj. Vi hade två äggmackor var. Mina var slukade innan Magnus hann ta första tuggan. Han frågade om jag ville ha en bit till.

- Nej älskling, det behövs inte. Du är ju också hungrig.

- Men du är nog mer hungrig. Han räckte fram en bit.

Svoop, så var den borta....

Så här glad är man efter några äggmackor och en halv sockerkaka.


- Älskling, titta in i kameran.

- Okej...

Vips är Magnus blick någon annanstans....kanske någon som solar topless eller kanske någon som slår frivloter i vattnet...vad vet jag?


Vi hade hamnat på en strand där det tydligen var tillåtet att grilla. Så vi var tillslut omringade av familjer med hundar och ungar som slängde fram sina nyinköpta engångsgrillar och brassade på stora köttbitar. Med risk för att antingen bli rökförgiftade alternativt lura till oss varsin portion under hot så bestämde vi oss för att åka vidare.


En annan sida av mig. Lägg märke till den päronformade bakdelen med matchande hjälm till. Det är mycket vuxen poäng på det. Men var tusan köper man magskyddet så Lilla Stjärnan kan vara trygg, med tanke på sin klumpiga mor.


Pappa Magnus på sin tjusiga cykel han fick i 30-års present förra året av sin fru, familj, släkt och vänner.


Vi cyklade genom Enskede och njöt av alla fina hus med tillhörande syrenbuskar som doftade så man nästan blev hypnotiserad. Vi blev tvungna att stanna och plocka lite.


Det blev en tur idag på sammanlagt över fyra timmar. Fan va ont i röven jag har nu.

Utslagen i varsin fåtölj efter vår superhärliga dag. Magnus pekar på tavlorna på väggen och säger att han skulle vilja byta ut dem mot familjebilder istället. Jag log...det är kärlek. På bordet står en tillbringare med våra nyplockade syrener som doftar vansinnigt gott.


Ringde våra mammor då det är mors dag idag. Jag hade skickat blombud till min mamma och hon hade lämnat ett meddelande på telefonsvararen att hon blivit så glad att hon nästan började gråta. Men har man världens bästa mamma så är det smällar man får ta:o)


Utslagen med kn...rufs. Så blir det när man är vuxen och anväder cykelhjälm. Sötknoddens kläder ligger kvar på fåtöljen. De ska tvättas och strykas och läggas i Stjärnas första låda som mamsen förberett.


Det blev dusch för att får bort solkrämen och den härliga svetten som uppstått av cykelturen. Sen gjorde vi (läs Magnus) egna hamburgare med hemmagjord dressing. Sibylla - släng dig i väggen!

Så här mumsigt blev det. Vi högg in snabbare än ett däckbyte i formel 1.


Tills olyckan var framme. NEJ, jag har inte kissat på mig. Men jag råkade veva med handen för nära mitt citronvattenglas. Poff. Ja, det var bara till att byta kläder igen....inklusive trosor.


Nu blir det hyrfilm med glass, bär och vispad grädde.......megadreggel...

Av Jenny - 31 maj 2009 20:03

Oj vilken varm och skön dag det var igår. Åkte in till tekniska högskolan och spatserade runt en stund medan jag väntade på bussen. Det kom fram en tjej som ville ställa frågor för SL:s räkning om hur trafiken och informationen fungerde under Maratondagen. Pinsamt nog visste jag knappt att det var Maraton. Det roliga var att det visste inte hon heller innan hon fick uppdraget för dagen. 


Vid busshållplatsen stod en mamma med sin dotter som var ca 3-4 år. Dottern gallskrek konstant och var jäkligt arg. Väl inne på bussen och en timme framåt tills vi anlände till Rimbo, skrek den lilla flickan i princip konstant. Min största fundering var; hur orkar hon? Jag skulle tuppa av inom en halvtimme.


Tessan mötte upp vid bussen, hon behövde handla lite till rabarberpajen hon skulle baka. Jag såg noga till att hon inte glömde någon ingrediens till detta viktiga bak! Hemma hos Tessan förberedde vi inför anstormingen vid 18-tiden. Venessa och Mia med lille Anton kom bland de första. Det var så kul att se de båda igen. Venessa har jag inte sett på hundra år så det var riktigt kul. Jag hoppas få träffa dem snart igen. Jag får ta en tripp igen alternativt får de komma och hälsa på mig.


Sen kom fler trevliga människor som jag inte sett på länge. Vi fikade, tryckte i oss godis och babblade. Anton for runt och hittade på bus parallellt med att äta upp alla Tessans jordgubbar. En av hans favoritsysselsättningar var att släppa ner kakor i allas muggar och glas.


Vips var klockan dags för mig att åka hem. Jag fick ta en buss till trafikplats Söderhall för att där byta till Norrtäljebussen som går in till stan. Vi var ca 25 personer som stod och väntade. När bussen väl kom, 10 minuter försenat, så drog den bara förbi??! Utan att stanna och förklara, mer än att vi såg att det var mycket folk på den, men inte för full?! Då det bara går två bussar i timmen på lördagkvällar så blev det lite smått irritation bland alla. Jag stod bara och stirrade rakt fram och tänkte att det ordnar sig säkert. För Stjärnans skull ville jag inte brusa upp som jag skulle ha gjort i normala fall. Men en kvinna ledsnade och ringde SL, där hon fick veta att de kände till att bussen var full men att de inte hade några extrabussar att ta in. Så vi fick snällt stå och vänta på nästa buss som kom vid 21-tiden (också försenad) Då hade vi stått där rakt upp och ner i 45 minuter. Mina fötter var som blyklumpar av värk och ryggen ska vi inte ens prata om....


Klev på bussen och såg fram emot att få sätta mig och vila i lugn och ro. Jaha, då sitter det så klart ett gäng medelålders karlar - stenpackade och vrålar:

- ÖÖÖÖÖHHHHH.....FINNS DET NÅGRA HAMMARBYARE PÅ BUSSEN.....ÖÖÖÖÖHHHH....

Suck!

Satte mig så långt bak jag kunde då även spritångorna låg som ett grått täcke i bussen. Varför blir fulla människor så hörselskadade? Ju fullare, desto högre skriker dem. Tillslut kunde jag inte annat än småle. På väg till Rimbo, gallskrikande liten sötnos. På väg hem, gallskrikande, inte så sötnosiga.


Det tog ca två och en halvtimme att ta sig hem dörr till dörr, haha. Magnus kom och mötte mig vid T-banan, zoombiegång hem till lägenheten. Lite yoghurt med linfrön framför Treminator på någon av kanalerna, sen ZZZZZZZZZZ.......

Av Jenny - 30 maj 2009 11:51

Idag är det kalas i Rimbo hos min goda vän Tessan. Ska åka om två timmar men är redan klar. Magnus ska åka hem till Alex, så ses vi hemma sen i skymningen. Det ska bli trevligt att åka på liten utflykt till Roslagen och träffa trevliga och roliga människor. Nu ska vi snart äta lunch, det blir kycklingpasta med sweet chilli och mango chutney. Magen kurrar för fullt.


Imorse åt vi frukost på balkongen, ljuvligt att kunna sitta ute och äta. Men innan dess skurade jag bort alla pollen från utemöblerna vilket resulterade i ett gäng nysattacker.


Så här ser jag ut idag.

Dagen till ära blir det linne från Mamalicious, Vero Moda och

mina underbara ekologiska mammajeans från H&M.

Till det, nymålade tånaglar och tingeltangel runt armen.


I bakgrunden ligger Stjärnas kläder på fåtöljen. Var som ett fnissigt barn när Magnus kom hem och jag äntligen fick visa. Han tyckte de var jättefina. Berättade om när jag köpte dem, hur jag klarade mig fram till kassan innan tårarna kom. Och knappt hade jag sagt orden så började jag stortjuta. Magnus skrattade (som vanligt) och kramade mig. Jag stod och snorade i halsen på honom en stund innan anfallet gick över.


 Hoppas ni alla får en fin dag i solen!

Av Jenny - 29 maj 2009 15:36

Ha, nu tror ni allt att jag har kissat på mig igen. Näpp! Jag har faktiskt klarat mig nu ett tag från det. Däremot "råkade" jag gå in på Lindex idag när jag var ute på min hurtiga promenad. Har ju varit på bebisavdelningen ett par gånger men varit tvungen att fly pga överproduktion av hormoner och tårar. Men idag klev jag in bland ställningarna och började återigen titta. Har ju spanat in några plagg jag verkligen gillar och ve och fasa om de skulle ta slut. Då vet jag att jag kommer ångra mig för att ha varit så mesig. Så jag stålsatte mig och började frossa bland kläderna, det var som ett dessertbord på julmiddagen. Grabbade åt mig de kläder jag sett innan och det var i grevens tid för det fanns inte mycket kvar av de minsta storlekarna. Jag älskar färgerna brunt, vitt och turkost. De kan både tjejer och killar ha, så det fick bli temat för dagen. När jag plockat åt mig det jag ville ha stod jag där bland hyllor och småbarnsmammor och genomgick en inre kris i en minut. Ska jag verkligen köpa det här nu? Vad som helst kan fortfarande hända? Men insåg ganska snabbt att inte ens en brutal kittling under armarna hade fått mig att släppa mitt järngrepp om kläderna som jag tryckte mot bröstet.

Här är dem. Stjärnans första kläder köpta av mamma! JAG SKA BLI MAMMA!!! Lägg märke till de små stjärnorna på de turkosa och bruna byxorna som ligger brevid varandra *suckar kärleksfullt*. Till vänster är det ett par manchester med så söta bakfickor. Längst till höger ett sovplagg, som en lång klänning. Och tre bodysar. Är det inte vackert så säg.


Allt gick bra tills jag kom till kassan. Min blödighet kom tillbaka till mig då. När man står i kö finns det inte så mycket annat att göra än att filosofera och glo på folk. Jag sneglade ner på kläderna i min famn och föreställde mig när de sitter på vår efterlängtade bebis. Jaha, vad tror ni sker då? Jo, tårarna börjar bränna i ögonen och tom läcka lite utanför. Och snart var det min tur att betala. Jag fick genast börja tänka på aktiebörsen och hur det egentligen kommer sig att man får finnar på ryggen. Det hjälpte. Tills det var min tur och jag la kläderna på disken och såg hur kassörskan vek ihop dem. Shit, shit, shit, inte börja böla.....AKTIEBÖRSEN.....FINNAR....


Promenerade hem och flinade nästan hela vägen över mitt lilla inköp. Stannade vid varje syrenbuske och drog in doften ända ner i tårna. Längtar så jag nästan hoppar jämfota tills Magnus kommer hem ikväll så jag får visa.

Av Jenny - 29 maj 2009 08:16

Drömde så skumt natten till igår. Jag var hos en barnmorksa på ett sjukhus pga av att jag hade en blödning. Hon sa att som behandling mot det var jag tvungen att ligga kvar där i flera timmar för att stoppa det. Hon sa också, genom att endast klämma på min mage, hur långt gången jag var:

- Jaha, du är alltså i 15:e veckan.

- Eeh, nää, jag är i 20:e veckan, svarade jag lite förnärmad.

- Hur kan du vet det? Man kan aldrig veta exakt när befruktningen skedde.

- Jo, för jag har gjort IVF och då vet man exakt.

- IVF??! sa barnmorskan förvånat. Jaha, kan man det? Har jag aldrig hört talas om.

Så där låg jag på britsen och berättade för barnmorskan hur en IVF-behnadnling går till och hon lyssnade förundrat.


Det var en skum dröm och intressant av barnmorskan att diffa på 5 veckor även om det inte skulle ha varit IVF, hehe. Var glad när jag vaknade och insåg att det bara var en knäpp dröm.


Stjärnan håller med, för medan jag sitter här och skriver så sparkas det för fullt i magen. Sparkarna har blivit med livliga och tydliga de senaste två dagarna och håller i sig, till och från, fram till förmiddagen:o)

I love it!!!

Av Jenny - 28 maj 2009 20:29

....fast egentligen en sockerkaka. Fick ett ryck och kände för att baka. Står i ugnen nu och doften har spridit sig in till arbetsrummet där jag sitter nu...mmmmmm!


Idag har jag tränat med pilatesboll och med mina enorma 3-kiloshantlar. Jag är inte lika Ramboaktig som när jag tränade före min grossess, men känner absolut att styrkan finns där. Tog en liten promenad också när jag ändå var i farten.


Har börjat kolla ny bloggdesign, ska byta så snart jag kan. Men jädrar vad trixigt det kan vara. Plus att det inte går att exportera min nuvarande blogg på bloggagratis till någon ny:o( Så antingen blir det copy paste tills jag storknar eller så får jag ha kvar den här och länka till den så man kan se all historik. Tips någon? Både vad gäller design, vilken bloggleverantör samt vad jag ska göra med den här jag redan har.


Vidare har jag kollat på nätet både efter bilar och soffor. Bil måste vi ju ha en ny som ni vet. Vi vet vad vi vill ha, gäller bara att hitta till rätt pris, gärna innan semestern för det är fasen vad dyrt det är med tåg. Kollade nämligen upp det idag.


Soffa behöver vi även en ny. Den vi har är kanonfin.....men vackert ljus, ljus beige....hur länge tror ni den kommer vara ljus efter oktober:o) Lite kräkningar och matrester kan ju få vilken snygg soffa som helst att vilja hoppa från balkongen. Så vi behöver en i något mörkare tvättbart tyg. Gärna divanmodell då vi båda två blir galna av att inte veta vart vi ska göra av benen ibland när vi kollar på film. Tänk vad skönt med divan och bara slänga upp benen framför sig. Vi vill ha en dubbeldivan (om det nu heter så) då vi båda vill kunna känna oss lite diviga.


Oops, nu ringde klockan, dags att ta ut sockerkakan. Den andra bullen i ugnen får allt bakas några månader till...

Av Jenny - 28 maj 2009 14:02

Nu är jag inne i vecka 20. Det är snart dags för halvtid, helt otroligt.


Bebisen är ca 20 cm lång och väger ca 300 gram. Huvudets diameter är ca 4 cm. Hjärnan är inne i en intensiv utvecklingsperiod. Flera miljoner nervceller behövs för barnets motorik. Utvecklingen av nervbanorna resulterar i att barnet nu kan göra medvetna och mer koordinerade rörelser, som att suga på tummen och svälja fostervatten. Det är en medfödd reflex som är viktig för barnets överlevnad efter födseln. Bebisen övar sig på så sätt inför den kommande amningen. Barnet simmar runt i nästan en halv liter fostervatten. Det sväljer hälften av denna mängd varje dygn och förnyar mängden genom att kissa ut det igen.


Flera olika hudlager utvecklas och barnets hud tjocknar. Fosterfettet skyddar huden mot skavsår och hudsprickor. Barnets hjärta slår med 110-160 slag i minuten.


Livmoderns övre kant når till naveln. Mamman har ökat sin blodvolym med nästan 50 %. Barnets järnbehov är mer påtagligt nu under andra hälften av graviditeten.


Wow, halvvägs....sug på den. På söndag, på självaste Mors dag:o) har jag gått 20 fullgångna veckor. Det om nåt är ju värt att firas:o) Mår toppen, ryggvärken är bättre men finns där. Ska träna med min pilatesboll idag (inte min, fått låna av svärmor) och ryggövningar med hantlar.


Stjärnan har boffat massor idag både på morgonen och på förmiddagen. Har alltid trott att det ska kännas obehagligt när man känner något som sparkar inne i magen. Men det är tvärtom, otroligt behagligt faktiskt och jag ler och njuter lika mycket varje gång det sker.


Har googlat runt som en besatt idag efter barnkläder och hittat massa intressanta hemsidor och webbutiker och även butiker i stan samt på västkusten (till sommarens shopping:o). För nu jäklar ska jag snart börja shoppa. Är inte lika blödig när jag sitter vid datorn som när jag är inne i butiker.

Presentation

Omröstning

Vad tror du? Är Lilla Stjärnan en flicka eller en pojke?
 Flicka
 Pojke

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards