Alla inlägg den 14 februari 2009

Av Jenny - 14 februari 2009 09:21

Idag går jag in i vecka 5. Helt galet spännande att läsa vad som händer i kroppen, hur min Lilla Stjärna utvecklas och förhoppningsvis frodas i tryggt förvar. Igår på tunnelbanan hem var det så mycket folk att jag kände en enorm instinkt att skydda min mage. Att vara gravid när det inte syns är tufft för då är det ju ingen som förstår varför jag inte vill trängas med främmande bufflar som ska pressa sig förbi min Stjärnas utsatta bostad. 


Embryots hjärta, som inte är större än ett vallmofrö, har redan börjat slå och pumpa blod. Hjärtat håller på att delas in i kammare och kommer snart att få en mer regelbunden rytm. Embryot är nu ungefär en halv centimeter långt och liknar ett grodyngel. Den här veckan genomgår det en växtspurt.

Viktiga organ som lever och njurar börjar nu formas. Det nervrör som förbinder hjärnan och ryggmärgen kommer att slutas till denna vecka. Embryot börjar få små knoppar som kommer att utvecklas till armar och ben. Tarmarna håller på att formas och blindtarmen finns redan på plats.
Under den öppning som kommer att bli bebisens mun så småningom sitter det små veck där halsen och underkäken kommer att formas. Redan denna vecka håller ansiktsdrag på att utvecklas. Näsborrarna avtecknas tydligt och det som kommer att bli näthinnor så småningom håller redan på att formas. (informationen är tagen från babycenter)


Glömde skriva igår om mitt besök hos frisören i torsdags. Det var ljuvligt så klart. Det tog som vanligt tre timmar med slingor och klippning med mitt tjocka hår. Flera gånger var jag nära att slumra till för jag var så trött plus att jag njöt av att pysslas om, vilket också leder till förstärkt trötthet. Hon är så duktig så jag kommer aldrig vilja byta frisör. Hon känner till vår behandling och läser ibland min blogg men då hon inte är en vad datormänniska så blir det inte så ofta. Hon frågade hur det gick och när jag sa att jag testat positivt, gav hon upp ett tjut av glädje för min skull. Hon har själv en dotter på 7 år.


Igår när vi kom hem hade någon ringt och lämnat meddelande på vår hemtelefon. Det var ett blomsterbud. Jag ringde upp och det ska visst komma bud med blommor till mig idag. Gissa om jag är nyfiken vem det kan var ifrån:o)


Vi åkte iväg och storhandlade och kom precis hem till när Lets dance började. Nu ska jag ta hand om all ren tvätt som ligger som berget i ena fåtöljen. Magnus ligger fortfarande och drar timmerstockar, han får sova en stund till. Bion Australia är bokad till 17:45 idag på Heron, den är nästan tre timmar lång, jag ääääälskar långa filmer.


Nähä, nu kom Magnus tassande alldeles nyvaken och söt. Då är det dags för frukost:o)

Presentation

Omröstning

Vad tror du? Är Lilla Stjärnan en flicka eller en pojke?
 Flicka
 Pojke

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards