Direktlänk till inlägg 11 februari 2009

Progesteronets vara eller icke vara

Av Jenny - 11 februari 2009 19:32

Idag gick jag från kontoret vid 16, minglade runt lite på stan innan jag skulle bege mig till apoteket. Mobiltelefonen ringer, det är min läkare Gunnar.

- Jag får börja med att säga ett försiktigt grattis, säger han och skrattar.

Jag blev glad att han ringde, är så van att prata med honom om hormonbehandling, äggblåsor som ska mogna och äggplock mm. Nu fick vi prata om det faktum att jag är gravid. Han frågade om det var Huddinge som sagt att jag ska fortsätta med Progesteronet.

- Nä, det var nog sköterskan på kliniken, sa jag.

Då berättade han att man inte behöver ta Progesteron längre än 14 dagar från ET. Sen tar kroppen över. Det är endast vid äggdonation som kvinnan behöver ta det till vecka 12 då hennes kropp inte producerar det själv, eftersom det inte är hennes egna ägg. Han sa även att i USA envisas de också med att ge Progesteron till alla IVF-patienter till och med vecka 12. Forskning visar att kroppen tar över själv så fort man testat positivt.

- Men vi kan kompromissa med att du tar fram till vi kollar första ultraljudet om två veckor, sa han.

Jag svarade att han definitivt vet det här bättre än mig, men jag blir så förvirrad och orolig av att det är så olika för olika kliniker. Han förstod det mer än väl, det är en djungel av alternativ. Synd att inte alla har samma ståndpunkt då det ändå är forskat i ämnet. Men han intygade mig att det inte är farligt att fortstätta ta, för det undrade jag också så klart;o)


Nöjd och glad gick jag till apoteket, men han hade inte hunnit ringa in receptet än så jag går förbi i morgon bitti innan jobbet istället. Apoteket har öppet dygnet runt tack och lov.


Nu har vi slängt in två tvättar i tvättstugans enorma maskiner, pizzan är precis uttagen ur ugnen och doftar ljuvligt och nu börjar Sex and the City:o)

 
 
Ingen bild

Fru Papagelos

11 februari 2009 20:17

Vill bara rekomendera att du sparar gravtestet som minne. Det har jag gjort till båda mina lingonbollar, det var ju mitt första bevis på att de fanns till.
Ringer dig i dagarna
Puss och kram!!

 
Ingen bild

Pia

11 februari 2009 21:44

Hej, klart att du ska lita på din läkare =) Men lite lurigt är det ju, att olika kliniker gör olika...fast det gör det ju med det mesta har jag märkt!
Farligt får vi väl verkligen hoppas att det inte är, för då skulle det ju vara "kört" för våran del;-)
Hoppas allt går väl och att du mår bra!
kram

 
Ingen bild

Nina

11 februari 2009 21:56

Hej Jenny och grattis igen!
Otroligt, det går fort ibland. Det är bara en månad sedan det var tjejkväll (Iris) och ikväll hade varit en till. Men du kan snart gå på mammaträff... :-)
Tänkte först att åka men det är rätt långt ch jag orkade inte att ta mig upp till Sthlm. efter denna ansträngande vecka.
Ska följa din blogg nu iaf. och vem vet vi kanske ses hos Gunnar en dag (med stor mage helst ;-)
Lycka till nu !!

 
Ingen bild

Sara W

12 februari 2009 10:03

Jobbigt med olika råd, men följ det som du känner känns rätt/ kram

 
Ingen bild

Britt-Inger

12 februari 2009 10:43

Men va häftigt att läkaren ringer och säger: GRATTIS - å va jag är glad för er 3./många kramar Britt-Inger o Morbror

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 13 juli 2009 18:54

Nu fungerar bloglovin för min nya blogg: www.barnlangtan.se Så ni som prenumerar kan nu lägga in den nya istället.   Detta blir mitt allra sista inlägg på bloggagratis.   Välkommen att fortsätta följa mig och min blivande familj på nya bloggen! ...

Av Jenny - 10 juli 2009 21:10

Nu finns ett nytt inlägg på min nya blogg: www.barnlangtan.se   Alldeles snart kommer du som prenumerar kunna göra det från min nya blogg istället. Den ska bara verifieras av Bloglovin, osäker på hur lång tid det tar. ...

Av Jenny - 9 juli 2009 17:30

Nu finns tre nya inlägg på min nya blogg: www.barnlangtan.se   Alldeles snart kommer du som prenumerar kunna göra det från min nya blogg istället. Den ska bara verifieras av Bloglovin, osäker på hur lång tid det tar. ...

Av Jenny - 8 juli 2009 11:43

Nu finns två nya inlägg på min nya blogg: www.barnlangtan.se ...

Av Jenny - 7 juli 2009 09:21

Nu har jag skrivit ett nytt inlägg på min nya blogg: www.barnlangtan.se ...

Presentation

Omröstning

Vad tror du? Är Lilla Stjärnan en flicka eller en pojke?
 Flicka
 Pojke

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards