Direktlänk till inlägg 8 juni 2009

Nationaldagen

Av Jenny - 8 juni 2009 11:20

Hallåjsan, nu är jag tillbaka igen. Har knappt petat på en dator på två dagar och det har fakstiskt varit skönt. Men nu känns det kul att sitta här och plita igen.


Vi gick upp tidigt på lördags morgon för att ta tåget till Läggesta där vi skulle bli upphämtade av Magnus familj. På perrongen sprang jag nästan in i kungaparets famnar. Hoppsan, de skulle visst ta samma tåg. Förmodligen till Strängnäs eftersom det var där Gustav Vasa kröntes den 6 juni 1523.

Ja ni ser ju själva vad klockan var när vi satt på tåget. Vi ägnar oss åt olika aktiviteter när vi reser...


...jag läser någon bok. Har ALLTID en bok på gång. Magnus blippar med knapparna på sin dator och försöker se upptagen ut;o)


Magnus bror Thommy hoppade på tåget hållplatsen efter oss men kunde inte komma till vår vagn eftersom han inte fick passera kungaparets vagn.


När vi kom fram åkte Magnus med sin pappa hem till stugan. Svärmor, Thommy och jag åkte till Gnesta för att gå på marknad. Magnus faster syr, trycker, väver och knypplar allt i från söta bebiskläder till stora dukar. Jag såg fram emot att inhandla lite till Stjärnan.

Dessa köpte jag, med mitt favorittryck Grodan, i två olika storlekar. Det lilla fina bokmärket till höger fick jag på köpet, det har faster Vivianne knypplat! De har en hemsida där man kan se vad de gör. Det är Magnus faster och hennes svärdotter som arbetar ihop.


Väl hemma i stugan igen var vi alla samlade inklusive Magnus moster med sin respektive, en mycket trevlig engelsman. Vi åt lite mackor innan vi begav oss till Magnus morfar som fyller år på självaste Nationaldagen. Där fick vi bullar och jordgubbstårta. Sen blev det mat med rabarberpaj till efterrätt. INGEN kunde röra sig efter maten. Alla satt och stönade, halv nedsjunkna på sina stolar.


Vädret gick lite upp och ner, solen sken......vips så regnade det. Men gemensamt var att kylan bet i en. Vi lyckades, övergödda som vi var, ta oss ut till bilarna för att bege oss till Strängnäs och titta på teatern om Gustav Vasas kröning.....utomhus....Vi var påpälsade som michelingubbar och bänkade oss i spöregnet invirade i filtar och paraplyer.

Efter cirka 30 minuter slutade det tack och lov att regna. Solen kikade fram genom molnen emellanåt, men det var för jäkla svinkallt fortfarande. En söt bild på Magnus och Thommy som broderligt delar på en filt.


Självaste Gustav Vasa står i mitten och ska precis avlägga kungaeden. Att de inte frös stackarna, för det gjorde vi. Stjärnan boffade i magen i princip hela föreställningen, så jag satt mest och flinade och tokmös.


Två timmar senare gick vi stelfrusna till bilarna och huttrade ikapp. Jag körde som tur var så rumpvärmaren åkte på ögonaböj. Jag hade blivit blöt i rumpan av regnet och fick byta alla kläder när vi kom hem....observera alla kläder...var lite nojjig att nu har jag väl åkt på urinvägsinfektion, men tack och lov inga sådana känningar. Det blev lite mer att äta och dricka och babbel tills ögonen började gå i kors på de flesta. Magnus och jag skulle sova i vardagsrummet så till slut ställde han sig framför alla och sa:

- Nä, nu vill vi gå och lägga oss!

Jag tittade tacksamt på honom då allt efter 23:00 är rena plågan för mig att vara uppe. Och nu var klockan närmare 01:00 innan det blev bingen.


 
 
Emelie

Emelie

8 juni 2009 13:46

Vilken härlig helg ni verkar haft! Full fart verkligen. =) Superfina kläder till knytet också!!

http://semlesara.wordpress.com

 
mamman

mamman

8 juni 2009 14:45

På bodysarnas färger att dömma är lilla stjärnan en pojke...

http://www.babyonskan.wordpress.com

 
IVF karusell

IVF karusell

8 juni 2009 16:52

Knugen skulle till Eskilstuna för att fira att staden fyllde 350 år :-)

Kram!

http://www.ivf-karusell.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 13 juli 2009 18:54

Nu fungerar bloglovin för min nya blogg: www.barnlangtan.se Så ni som prenumerar kan nu lägga in den nya istället.   Detta blir mitt allra sista inlägg på bloggagratis.   Välkommen att fortsätta följa mig och min blivande familj på nya bloggen! ...

Av Jenny - 10 juli 2009 21:10

Nu finns ett nytt inlägg på min nya blogg: www.barnlangtan.se   Alldeles snart kommer du som prenumerar kunna göra det från min nya blogg istället. Den ska bara verifieras av Bloglovin, osäker på hur lång tid det tar. ...

Av Jenny - 9 juli 2009 17:30

Nu finns tre nya inlägg på min nya blogg: www.barnlangtan.se   Alldeles snart kommer du som prenumerar kunna göra det från min nya blogg istället. Den ska bara verifieras av Bloglovin, osäker på hur lång tid det tar. ...

Av Jenny - 8 juli 2009 11:43

Nu finns två nya inlägg på min nya blogg: www.barnlangtan.se ...

Av Jenny - 7 juli 2009 09:21

Nu har jag skrivit ett nytt inlägg på min nya blogg: www.barnlangtan.se ...

Presentation

Omröstning

Vad tror du? Är Lilla Stjärnan en flicka eller en pojke?
 Flicka
 Pojke

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards