Direktlänk till inlägg 20 juni 2009

Vecka 23 (22 + 6)

Av Jenny - 20 juni 2009 19:05

Barnet väger nu ungefär 600 gram och är ca 22 cm lång. Huvudets diameter är ungefär 4 cm. Bebisen är stor att man nu kan känna de olika kroppsdelarna. Hudens pigment bildas. Barnet gör andningsrörelser och lungorna bildar lungblåsor. De är fyllda med fostervatten ända fram till förlossningen då det pressas ut när barnets bröstkorg kläms ihop i förlossningskanalen precis i födelseögonblicket.


Nu utvecklas bukspottkörteln som producerar hormoner och insulin. Insulin behövs för att transportera blodsockret till kroppens celler. Barnet börjar även varva perioder av vakenhet och sömn. Redan nu har bebisen en chans att överleva en eventuell för tidig födsel även om det ofta för med sig en del komplikationer.


Det är mer vanligt mot graviditetens sista veckor men en del kvinnor upplever redan nu hur livmodern av och till drar ihop sig. Dessa sammandragningar ses som ett tecken på att livmodern tränar sig inför det stora förlossningsarbetet. Samtidigt förbättras också blodcirkulationen till moderkakan vilket är gynnsamt för barnet. Man får lättare den här typen av samamdragningar vid fysisk aktivitet. Man kan även känna att barnet hickar som ett regelbundet pickande i någon minut.


Viktigt att tänka på att inte stressa. När du stressar frigörs hormoner i ditt blod som sedan passerar moderkakan och överförs till barnet. När mammans puls ökar av någon anledning, så ökar också barnets puls. Det kan du märka genom att barnet kan sparka. Vi lever i en stressig värld men försök att leva lite lugnare när du är gravid!


Det kändes bra att läsa om sammandragningarna, att de tom är bra för barnet i form av ökad cirkulation. Någon hicka har jag inte känt av än, vad jag vet. Såg på serien Sjukhuset på kanal 3 hur en liten bebis föddes i vecka 23, precis där jag befinner mig nu i graviditeten. Den var så liten och skör och kan inte andas själv så tidigt. Lilla Stjärnan får allt gärna hålla sig på rummet ett tag till. Jag kan inte påstå att jag kan urskilja Stjärnans kroppsdelar än, å andra sidan har jag inte klämt omkring direkt utan har mest handen vilande på magen när jag känner på de ljuvliga buffarna.


Vad gäller stress så är jag väldigt känslig numera. Tar åt mig för saker har jag alltid gjort tyvärr, men ännu mer nu. Gråter för ingenting och allt, men har tack och lov lika nära till skrattet. Som sagt, känslorna svallar och därför behöver jag stabilitet. Jag behöver lugn och ro ihop med stöd och uppmuntran - och inget annat! Alla typer av stresstriggare göre sig icke besvär att komma i närheten av mig tack. Det är verkligen det sista jag behöver. Och jag skäms inte över att vara egoist i det sammanhanget.

Mitt mål är att ta hand om mig, min man och den fantastiska lilla människan som bor i min kropp. Det är väl en självklarhet att det ska komma i första hand! 

Bilden togs igår morse på midsommarafton 2009 före alla matintag:o) Det är så fantastikst hela den här grejen. Det kan fortfarande komma över mig att jag faktiskt ÄR GRAVID!!!


Igår var även första gången jag kände sparkar när jag står upp, innan var det endast om jag la mig ner och vilade. Idag kände jag också sparkar när jag stod i köket och lagade mat. Blev paralyserad och stod blickstilla med kniven i handen. Magnus kom fram och tog över, båda fnissade över Stjärnans uderbara "här-är-jag"-tecken.


Det som plågar mig nu är ryggen och den förlamande tröttheten som kommer ibland. Igår när klockan passerat midnatt sa mamman på midsommarfesten att hon var imponerad och förvånad över att jag fortfarande var vaken:o)

 
 
Ingen bild

Jeanette

20 juni 2009 21:45

Gud så fina ni är Pus trevlig fprtsatt helg Kram till er

 
Ingen bild

Britt-Inger

21 juni 2009 12:15

Vilka fina Lilla Stjärnankort - ni är så vackra du och Magnus. Va fin den blåa klänningen är, ljuvlig. Ni verkar ha haft en trevlig midsommar med god mat...
Haha...det förvånar mej inte att Magnus inte kunde låta bli studsmattan - han är en riktig cirkusStjärna...
Jobbigt med din rygg - fy.
Kramar från Britt-Inger

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 13 juli 2009 18:54

Nu fungerar bloglovin för min nya blogg: www.barnlangtan.se Så ni som prenumerar kan nu lägga in den nya istället.   Detta blir mitt allra sista inlägg på bloggagratis.   Välkommen att fortsätta följa mig och min blivande familj på nya bloggen! ...

Av Jenny - 10 juli 2009 21:10

Nu finns ett nytt inlägg på min nya blogg: www.barnlangtan.se   Alldeles snart kommer du som prenumerar kunna göra det från min nya blogg istället. Den ska bara verifieras av Bloglovin, osäker på hur lång tid det tar. ...

Av Jenny - 9 juli 2009 17:30

Nu finns tre nya inlägg på min nya blogg: www.barnlangtan.se   Alldeles snart kommer du som prenumerar kunna göra det från min nya blogg istället. Den ska bara verifieras av Bloglovin, osäker på hur lång tid det tar. ...

Av Jenny - 8 juli 2009 11:43

Nu finns två nya inlägg på min nya blogg: www.barnlangtan.se ...

Av Jenny - 7 juli 2009 09:21

Nu har jag skrivit ett nytt inlägg på min nya blogg: www.barnlangtan.se ...

Presentation

Omröstning

Vad tror du? Är Lilla Stjärnan en flicka eller en pojke?
 Flicka
 Pojke

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards