Alla inlägg den 9 oktober 2008

Av Jenny - 9 oktober 2008 19:21

Nu har jag kommit hem efter min första akupunkturbehandling. Jag valde en kinesisk klinik då jag känner att om någon kan akupunktur så är det dem. De jobbar även med örtmedicin som komplement, vilket jag är villig att prova.

När jag kom dit fick jag först fylla i ett formulär med mina personuppgifter och lite annat om mig själv. Sen fick jag komma in i ett rum där båda läkarna ville titta på min tunga. De sa att jag har stress i mig och att jag är spänd och biter ihop tänderna (Magnus har många gånger på nätterna masserat loss mina spända käkar för att jag bet ihop så kraftigt, nu har jag bettskena sen ett år tillbaka) Det var lite intressant att de kunde se det:-) De kände på min puls och sa att jag har obalans i kroppen.


Sen var det dags för behandling. La mig ner på rygg, hade kudde under fötterna och huvudet. Den manliga läkaren började sätta in nålarna, på fötterna, benen, armarna och runt naveln och vid troskanten i höjd med livmodern. Usch, det gjorde faktiskt lite ont när de stack in dem, han frågade om jag var ok och jag sa ja, sen gick han iväg. Då sköljde det över mig ett kraftigt obehag, jag började kallsvettas och fick nästan panik och ville ta bort nålarna och dra därifrån. Var blöt på hela kroppen från topp till tå och sa för mig själv att det här gör jag aldrig om.


Just då kommer det in en yngre kineskille som knappt kunde svenska och hade en liten trälåda i handen, han la den på min mage. Mycket intressant, för då kände jag en otrolig värme och helt plötsligt försvann allt obehag och min kropp blev snustorr igen??! Jag fattade ingenting, men var ytterst tacksam för detta. Jag tänkte att det måste ligga nåt i den där lådan som är magiskt och uppvärmt. Jag lyfte på huvudet för att smygkika och såg nålarna, studerade dem lite och tittade även på lådan som hade ett yin och yang tecken på sidan. Aha, den ska återställa min balans tänkte jag lite intelligent. Sen kom den unga killen in och vred lite på nålarna och då såg jag när han lyfte på den lilla lådan att den var ju ihålig, tom.


Sen togs mina nålar bort, det kändes som elstötar. Fick lägga mig på magen, oh no, ska de sticka in fler nålar nu tänkte jag. Jag fick först vila en stund sen stacks det in nålar i nacken, ryggen och i vaderna. Men det kändes inte alls så obehagligt som framsidan. Sen kom den lilla låda på ryggen igen vilket jag belv glad för med samma sköna värme som strålade ut runt området kring njurarna.


När de nålarna sen togs ut var jag så avslappnad att jag nästan ville protestera när han sa: färdig, du klä på dig:-) Jag tänkte i början att folk som säger att de nästan somnar under akupunktur är inte riktigt kloka, men på slutet låg jag själv med betongnacke och ville bara slumra bort.


Ska dit på måndag igen och är väl lite rädd att samma obehag ska infinna sig i början, för det var väldigt jobbigt faktiskt. Men som den kvinnliga läkaren sa, det berodde nog på att jag är nålrädd och för att det var första gången.


Fick med mig diverse kinesiska örter att ta varje dag, bla ett som jag ska koka te på för att hjälpa till med min balans i levern och njurarna. Det ska bli väldigt intressant. Om det kan hjälpa så varför inte, jag lär ju inte må sämre eller minska mina chanser i alla fall. Vad är det som säger att den västerländska medicinen är bättre än den österländska. Jag tror man måste vidga sina vyer och inte med skygglappar bara tro på allt som de västerländska läkarna säger. Jag käner långt ifrån fullt förtroende för flera av dem. De är alldeles för pigga på att skriva ut mediciner för att ta bort symptom men sällan för att ta bort orsaken till problemet (syftar lite på min kära mormor som äter en mängd olika mediciner som bara gör henne sämre och sämre).


Jag tror på en kombination av båda kulturerna, tex ska jag göra en IVF och ihop med det lite österländsk akupunktur. Min IVF-läkare sa tom att jag absolut ska prova det om jag vill, han sa själv att metoden blir mer och mer erkänd i den västerländksa läkarvärlden.


Det blev ett långt inlägg men det var skönt att få skriva av sig, nu ska jag äta och sen lägga mig i soffan och titta på tjock-TV;-)

Av Jenny - 9 oktober 2008 11:51

Har precis lyssnat på Sommar med David Batra på P1 webradio. Han och hans fru var också ofrivilligt barnlösa och fick göra IVF-behandling. Jag grät och skrattade om vartannat. Ett tips om ni som vill höra en bra version om hur allt går till och hur man känner inför alltihopa är att ladda ner och lyssna när ni har tid. Jag kände igen mig i vartenda ord plus att det var intressant att höra en killes version.


Han beskriver bland annat så bra hur omgivningen var mot dem och hur han kände inför det, många är ju tyvärr osmidiga i sina kommentarer. Främst de människor man inte står nära, de som kommer med sin "goda råd" att man ska slappna av och inte tänkta för mycket på det så ska det nog lösa sig. Och en liten klapp på huvudet som pricken över i:et. I de lägena vill jag bara skrika Shut up!! För det hjälper inte ett dugg att höra, tvärtom, och det är så skönt att höra David ta upp de tankarna i sitt program. Jag hade ingen aning om att de kämpat med samma sak. Idag har de en dotter:-) Hans frus graviditet och förlossning var mycket dramatisk och där kan jag inte relatera till hur det känns, men tack och lov gick allt bra. Men själva grejen att vara i en situtation som ofrivilligt barnlös kan jag verkligen relatera till.


Så ni som vill förstå vår situation ännu mer kan väl vid tillfälle ladda ner och lyssna. Klicka på http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/laddaner.asp?ProgramID=2071 och scrolla ner till Sommar med David Batra 2008-08-09.


Som en sista sak vill jag bara säga att alla ni som står i vår närhet är fantastiska, fortsätt vara som ni är:-)


TACK!

Av Jenny - 9 oktober 2008 09:02

Tack för positiva kommentarer angående min akupunktur idag:-)

Det ska faktiskt bli lite kul. Hon som ska göra det verkar väldigt trevlig och hon har lång utbildning och erfarenhet och lovade att det inte ska göra ont. Men jag kommer bli trött efteråt sa hon och jag får inte träna ikväll som jag hade tänkt, får bli på lördag istället.


Sitter på jobbet och svär, vår jäkla mailserver ligger nere och det händer alltför ofta för att vara ok, så vi måste nog byta leverantör, morr!!

Presentation

Omröstning

Vad tror du? Är Lilla Stjärnan en flicka eller en pojke?
 Flicka
 Pojke

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Oktober 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards