Direktlänk till inlägg 13 mars 2009

Arbetsförmedlingen.....igen....suck

Av Jenny - 13 mars 2009 15:21

Åkte till det obligatoriska basinformationsmötet på arbetsförmedlingen i morse. Det var faktiskt, hör och häpna, intressant. Mannen som höll i det var från Danmark och jämförde lite länderna emellan om vad som gäller. Där finns nämligen jobb för de som är intresserade med ca 60 % högre löner än i Sverige. Han sa tom att han vet att vi är vuxna människor och bad om ursäkt om det verkar som att han pratar till barn. Det är standardinfo han måste ge oss som kan tyckas vara för människor med lägre intelligens. Wow, vilka pluspoäng han fick av mig. Det var fullt med människor i rummet, blandade åldrar och nationaliteter, ingen såg precis korkad ut så det var skönt att bli behandlad som den vuxna person man är. Han skickade runt en lista där man skulle pricka av sitt namn, mitt stod inte med?? Efter mötet frågade jag honom varför jag inte stod mer, men han sa att det måste ha blivit en miss av receptionisten så han la bara till mitt personnummer. Inga problem, sa han.


Döm om min förvåning när jag kom hem öppnade posten. Brev från Arbetförmedlingen:


"Vi har meddelat din a-kassa att du är avanmäld från och med 2009-03-11. Ej deltagit i basinfo 2009-03-11 kl 10:15. Du får inte längre arbetslöshetsersättning"


För att sno ett uttryck från min kära mor så tände jag på alla åtta! Ringde kundtjänst direkt med frustande näsborrar.


"Du har plats.....50 i kö" (ingen kommentar på den)


När jag väl kom fram fick jag prata med en trevlig tjej. Hon såg att det stod dagens datum i min handlingsplan, dvs att det var idag jag skulle på basinfo, inte den 11/3. Men hon kan inte påanmäla mig utan måste kontakta min handläggare på arbetsförmedlingen och sen ringa tillbaka till mig. Jag satt och trummade med fingrarna och försökte göra annat i ca en timme medan jag väntade på att hon skulle ringa upp. Sen stod jag inte ut. Jag tänker inte sitta hela helgen och fundera på något som jag inte ens är skyldig till, jag åker tillbaka till arbetsförmedlingen istället, de stänger 15 och klockan var 14. Sagt och gjort, på med jeansen och hopp in i bilen med mina papper.


Fick tack och lov prata med en vettig man som snabbt såg att de gjort fel och påanmälde mig dirket. Jag försökte skämta till det genom att säga:

-Ja, nu får väl den skydlige ha dumstruten på sig.

- Nja...sånt här är lätt hänt, svarade han allvarligt.

- Jag skämtade bara, sa jag lite förläget.

Men han var trevlig och frågade om hur det går med jobbsökande och jag sa att jag träffat en rekryterare som ska skicka ut min CV till fem kunder. Det tyckte han var fantastiskt, hans ögon fördubblades i storlek när han hörde det. Berättade att jag är gravid och då blev han så glad igen och förstod att att det är det viktigaste för mig just nu och önskade mig lycka till.


På vägen hem kände jag mig 10 kilo lättare i sinnet. Krämade på hög volym och sjöng HÖGT hela vägen hem (tur att inte Lilla Stjärnan kan höra än...)


Den trevliga tjejen från kundtjänst ringde, men vi fick ingen kontakt så hon skickade ett sms istället att hon inte fått svar än och återkommer senast på måndag. Jag mailade direkt när jag kom hem till kundtjänst och bad den som läser att hälsa henne att allt är löst.


Phu, vilken pärs.






 
 
Ellen

Ellen

13 mars 2009 15:59

Det där har ja oxå råkat ut för...

Hade ett t.om datum som ja ringa eller komma in inna den dagen..bara för en check...

Ja hade den 15:de o ja var där den 13:de...sen på måndagen så fick ja precis som du ett brev från Af där det stod ungefär som i ditt..

En annan vart ju förbannad..ringde till kundtjänst..en jättetrevlig tjej men som tyvärr inte kunde hjälpa mig utan ja var tvungen att kontakta min Af...men hon kunde i alla fall se att ja hade varit där...

Åkte ner....pratade med en gubbe som var hur otrevlig som helst..som fick det att låta som om det var mitt fel...

Vad då mitt fel? ja var här innan utsatt tid ju..sen så visste han ju inte om det gick o ordna o ja kanske kunde bli utan pengar..

Men hallå???? det var ju inte mitt fel....

Men ja var tvungen o prata med min handläggare så hon fick avgöra om ja skulle få bli påanmäld igen...för ett fel som INTE JA hade gjort..

Men hon ringde sen o ursäktade felet...ja får väl skylla på att ja är lite vimsig..ha,ha,ha...

Hade en annan gjort nåt sånt så hade det blivit ett jävla väsen...

Men olika myndigheter av alla dess slag de får krångla o hålla på med en annan men vi får inte använda det samma tillbaka..

http://jagochlivet.bloggagratis.se

 
Emelie

Emelie

13 mars 2009 16:37

Ja... Arbetsförnedringen är inget happy place direkt. De kan göra en skakig av bara ett litet papper. Tur att allt löste sig för idg!

http://semlesara.wordpress.com

 
Ingen bild

Ellis

13 mars 2009 19:46

Stella Nova känner nog vibbarna, och gillar man musik, så sjung ut...;-)
AF... är någon förvånad....

 
Ingen bild

Sara W

16 mars 2009 09:33

Gud va sur man blir när dom gör fel, speciellt när man får ett brev om att ersättningen upphört, fast man varit där:( Hoppas allt är bra med dig annars/ kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 13 juli 2009 18:54

Nu fungerar bloglovin för min nya blogg: www.barnlangtan.se Så ni som prenumerar kan nu lägga in den nya istället.   Detta blir mitt allra sista inlägg på bloggagratis.   Välkommen att fortsätta följa mig och min blivande familj på nya bloggen! ...

Av Jenny - 10 juli 2009 21:10

Nu finns ett nytt inlägg på min nya blogg: www.barnlangtan.se   Alldeles snart kommer du som prenumerar kunna göra det från min nya blogg istället. Den ska bara verifieras av Bloglovin, osäker på hur lång tid det tar. ...

Av Jenny - 9 juli 2009 17:30

Nu finns tre nya inlägg på min nya blogg: www.barnlangtan.se   Alldeles snart kommer du som prenumerar kunna göra det från min nya blogg istället. Den ska bara verifieras av Bloglovin, osäker på hur lång tid det tar. ...

Av Jenny - 8 juli 2009 11:43

Nu finns två nya inlägg på min nya blogg: www.barnlangtan.se ...

Av Jenny - 7 juli 2009 09:21

Nu har jag skrivit ett nytt inlägg på min nya blogg: www.barnlangtan.se ...

Presentation

Omröstning

Vad tror du? Är Lilla Stjärnan en flicka eller en pojke?
 Flicka
 Pojke

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards