Alla inlägg den 22 mars 2009

Av Jenny - 22 mars 2009 17:05

Jag är nu inne i vecka 10, tänk vad tiden går. Britt-Inger har tagit en bild på mig som visar den lilla bulan som börjat skönjas (blandat med all mat också kanske, haha). På bilden ser jag ut som en bondmora med myskläder och omålade ögonbryn, men håll till godo gott folk. Första bilden på mig och Lilla Stjärnan tillsammans. Har inte haft sea-band på två dagar nu, istället haft lite mer molande värk men mår bra.


Vecka 10

I graviditetsvecka 10 börjar fosterperioden som varar ända fram till förlossningen. Alla organ finns på plats men är ännu mycket omogna. Hjärtat som slagit sen vecka 5 är fullt utvecklat. Många av hjärnans och nervsystemets funktioner är redan färdiga.


Längden är ungefär 30 mm och vikten 15 gram. Det är en fördubbling sedan vecka 7. På fingrar och tår syns antydan till leder och naglar. Könsorganen utvecklas. Barnet svävar omkring i en vätskefylld hinnsäck, i ett lagom tempererat och saltat vatten. Barnet kan bilda små mängder urin, på så vis produceras hela tiden nytt fostervatten. Innerörat bildas, men kan inte uppfatta ljud. Smaklökarna utvecklas och ögonen drar sig framåt för att finna sin plats. De kan uppfatta ljus men ännu inte blinka.


Den gravida kvinnan kanske sover sämre på nätterna och måste kissa flera gånger per natt. Kläderna spänner men det räcker oftas med att knäppa upp ett par knappar. Man kan känna sig svullen i hela kroppen. Många får gaser i tarmarna eftersom tarmarna rör sig långsammare och fördröjer matsmältningen.


Mina kommentarer till symptom är att jag sover väldigt bra på nätterna. Går endast upp en gång per natt. Jag måste även ibland dricka ett glas Proviva pga av knorrande hunger i samband med mitt nattliga toalettbesök. Dert sker inte varje natt men flera gånger i veckan. Magen känns svullen, mjuk ibland och hård ibland. Men för övrigt känner jag mig inte svullen i övriga kroppen. Sen har vi det här med gaserna.....fråga min mostrar om jag har dessa problem;o) Jösses, framåt kvällskvisten är det rena konserten men fantasktiska fanfarer från min sida (nu har jag verkligen blottat mina innersta hemligheter för omvärlden). Men det bjuder jag på, vi skrattar så tårarna rinner och det är väl härligt att kunna roa sin omgivning - helt gratis.



Av Jenny - 22 mars 2009 15:54

Vi kom till Britt-Inger i fredags vid 17-tiden. Min morbror åkte med mosters man tillbaka till Norrtälje. De skulle ha lite grabbhelg med musik och diverse alkoholhaltiga drycker. Det var så mysigt att komma fram till stugan, ett rejält timmerhus med naturen utanför dörren. Vi åt världes godaste smörgåstårta som Britt-Inger gjort för säkert 20 personer, vi klämde nästan i oss hälften:o) Vi är glada i mat i vår familj. Hon hade inte någon majonäs eller smör utan creme fraiche, vilket vi alla tyckte var mycket godare. Det blir inte så flottigt och det står en inte upp i halsen som det annars kan göra. På kvällen tog vi av min Marianne-kladdkaka (jag bakade så klart två stycken för att kunna ta med mig den ena:o) Risken att vi skulle svälta ihjäl var obefintlig.


Vi kollade på Lets Dance på hög volym och tjattrade, fy fan va trevligt det var. Jag och moster delade rum och när vi skulle lägga oss kändes det som att vara på kollo. Det var bara våningssängen och pottan som saknades. Vi stod i badrummet samtidigt och borstade tänderna och fnissade. Britt-Ingers två fina ragdollkatter undrade nog vilket liv det blev. Vi sjunger och skrattar mycket.....och högt när vi ses.


På lördagen tog vi en promenad, vårvärmen var ljuvlig. Fåglarna kvittrade och for omkring och det porlade i bäckarna vi gick förbi. Då var det extra trevligt att komma hem till stugan och äta lite kladdkaka igen:o) Sen blev det Britt-Ingers gryta till middag, återigen; GOTT GOTT GOTT. Britt-Inger älskar att laga mat och det märks för det smakar alltid så ljuvligt. Alltid massa roliga tillbehör, röror, sallad, bönor, vitkålssallad, oliver mm.

Vi plöjde igenom serien "Tell me you love me" Underbart bra, rekomenderas. Det är en hel del sexscener i den, mycket verklighetstrogna, så den rekomenderas ej till pryda personer:o).


Idag kom morbröderna precis när vi ätit varmkorv med bröd och såg lite trötta ut, hihi. Vi har tittat på gamla foton från förr och skrattat gott åt roliga frisyrer, glasögonbågar och tapeter.


Nu är jag i Norrtälje igen hos moster med familj. Vi ska se på Robinson och äta mat snart.


Helgen är inte slut än, men åh vad trevligt det varit. Vi har redan bestämt att göra om detta snart. Det var år och dar sen vi träffades så här och sov över. Jag behövde verkligen det här. Min kära man har ringt från skidbacken ett par gånger. Han njuter av skidåkning och vackert vinterväder i alperna. Inga brutna ben än;o), han ringde tidigare när han var på väg upp med liften. De skämtar mycket om Sällskapsresan 2 när Stig-Helmer är i fjällen, haha. Imorgon åker vi båda hem till storstan igen och till vardagen. Men just nu njuter vi båda av våra välbehövliga minisemestrar.


Presentation

Omröstning

Vad tror du? Är Lilla Stjärnan en flicka eller en pojke?
 Flicka
 Pojke

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards