Direktlänk till inlägg 22 mars 2009

Vecka 10

Av Jenny - 22 mars 2009 17:05

Jag är nu inne i vecka 10, tänk vad tiden går. Britt-Inger har tagit en bild på mig som visar den lilla bulan som börjat skönjas (blandat med all mat också kanske, haha). På bilden ser jag ut som en bondmora med myskläder och omålade ögonbryn, men håll till godo gott folk. Första bilden på mig och Lilla Stjärnan tillsammans. Har inte haft sea-band på två dagar nu, istället haft lite mer molande värk men mår bra.


Vecka 10

I graviditetsvecka 10 börjar fosterperioden som varar ända fram till förlossningen. Alla organ finns på plats men är ännu mycket omogna. Hjärtat som slagit sen vecka 5 är fullt utvecklat. Många av hjärnans och nervsystemets funktioner är redan färdiga.


Längden är ungefär 30 mm och vikten 15 gram. Det är en fördubbling sedan vecka 7. På fingrar och tår syns antydan till leder och naglar. Könsorganen utvecklas. Barnet svävar omkring i en vätskefylld hinnsäck, i ett lagom tempererat och saltat vatten. Barnet kan bilda små mängder urin, på så vis produceras hela tiden nytt fostervatten. Innerörat bildas, men kan inte uppfatta ljud. Smaklökarna utvecklas och ögonen drar sig framåt för att finna sin plats. De kan uppfatta ljus men ännu inte blinka.


Den gravida kvinnan kanske sover sämre på nätterna och måste kissa flera gånger per natt. Kläderna spänner men det räcker oftas med att knäppa upp ett par knappar. Man kan känna sig svullen i hela kroppen. Många får gaser i tarmarna eftersom tarmarna rör sig långsammare och fördröjer matsmältningen.


Mina kommentarer till symptom är att jag sover väldigt bra på nätterna. Går endast upp en gång per natt. Jag måste även ibland dricka ett glas Proviva pga av knorrande hunger i samband med mitt nattliga toalettbesök. Dert sker inte varje natt men flera gånger i veckan. Magen känns svullen, mjuk ibland och hård ibland. Men för övrigt känner jag mig inte svullen i övriga kroppen. Sen har vi det här med gaserna.....fråga min mostrar om jag har dessa problem;o) Jösses, framåt kvällskvisten är det rena konserten men fantasktiska fanfarer från min sida (nu har jag verkligen blottat mina innersta hemligheter för omvärlden). Men det bjuder jag på, vi skrattar så tårarna rinner och det är väl härligt att kunna roa sin omgivning - helt gratis.



 
 
Mamma igen

Mamma igen

22 mars 2009 17:56

Pluttan vad söt du är med din lilla mage;0))

Min mage ser ungfär likadan ut, fast det beror inte på någon liten stjärna...

Må så gott, om inte förr så hörs vi när vi kommer hem från Barcelona.

Pussar & kramar igen till er alla tre!!!

http://mellanhimmelochjord.bloggagratis.se

 
Annelie

Annelie

23 mars 2009 09:12

Ahhh, vilken gullig liten mage du fått!!! :D
Det måste kännas fantastiskt för dig att det nu börjar på att synas! För nog är det allt lilla stjärnan som växer så fint och "bygger" sig ett allt större bo! *L*

http://eilenna.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Sara W

23 mars 2009 09:44

Å vilken söt lite bula;) Hoppas allt är bra/ kram

 
Ingen bild

pernilla

23 mars 2009 10:48

åhh vilken fin mage! grattis grattis!

 
Pia

Pia

23 mars 2009 11:08

Vad det strålar om dig! Härligt att allt är bra.Jag skulle vilja fråga dig en sak, via mail, kan du maila mig din adress på: pia_eklund1@yahoo.se ?

kram
Pia

http://pocho.se

 
Pia

Pia

23 mars 2009 11:08

Vad det strålar om dig! Härligt att allt är bra.Jag skulle vilja fråga dig en sak, via mail, kan du maila mig din adress på: pia_eklund1@yahoo.se ?

kram
Pia

http://pocho.se

 
Ingen bild

Anna T

23 mars 2009 11:14

Visst är det underbart att din mage börjar synas!!
Det är då man börjat fatta att det verkligen bor någon därinne!
Magen är sååå söt..
ha en bra Måndag
Kram Anna

 
Emelie

Emelie

23 mars 2009 13:34

Men sötmagen då!!! Underbart! Snart säger det bara poff och den är i vägen och superstor. Men ändå så är det så mysigt! Vilken härlig tid du har framför dig!!

Ps. den där "bondmoran" ser oförskämt pigg ut! ;)

http://semlesara.wordpress.com

 
Ingen bild

Ellis

23 mars 2009 14:08

En fin liten mage.
När jag var gravid för 100 år sedan, så fotade vi magen på ett bestämt datum varje månad. Jag stod dessutom på samma ställe, i ett dörrhål, och då kunde man verkligen följa hur magen (och allt annat, haha) växte månad för månad.
Många kramar

 
Ingen bild

Alexandra

24 mars 2009 10:49

Men man ser ju tydligt att det inte bara är mat! :-D

Det strålar om dig, kvinna! Kram! =)

 
mia

mia

24 mars 2009 21:53

Men det är ju klart att det är en liten bebismage på gång, vad härligt att se!!
Kram kram

http://miascrapparochler.blogg.se

 
Ingen bild

Sandra

28 mars 2009 08:16

Hej gumman! Åååååhhhh va fin du ääääär!!!!
Vilken underbar bild! Jag blir så glad när jag ser din fina mage, helt underbart:0)
Kram på dig

 
Ingen bild

Jeanette

7 april 2009 18:49

Så vackert. Du ser så stark, frisk och lycklig ut :D KraM !

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 13 juli 2009 18:54

Nu fungerar bloglovin för min nya blogg: www.barnlangtan.se Så ni som prenumerar kan nu lägga in den nya istället.   Detta blir mitt allra sista inlägg på bloggagratis.   Välkommen att fortsätta följa mig och min blivande familj på nya bloggen! ...

Av Jenny - 10 juli 2009 21:10

Nu finns ett nytt inlägg på min nya blogg: www.barnlangtan.se   Alldeles snart kommer du som prenumerar kunna göra det från min nya blogg istället. Den ska bara verifieras av Bloglovin, osäker på hur lång tid det tar. ...

Av Jenny - 9 juli 2009 17:30

Nu finns tre nya inlägg på min nya blogg: www.barnlangtan.se   Alldeles snart kommer du som prenumerar kunna göra det från min nya blogg istället. Den ska bara verifieras av Bloglovin, osäker på hur lång tid det tar. ...

Av Jenny - 8 juli 2009 11:43

Nu finns två nya inlägg på min nya blogg: www.barnlangtan.se ...

Av Jenny - 7 juli 2009 09:21

Nu har jag skrivit ett nytt inlägg på min nya blogg: www.barnlangtan.se ...

Presentation

Omröstning

Vad tror du? Är Lilla Stjärnan en flicka eller en pojke?
 Flicka
 Pojke

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7
8
9 10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards