Direktlänk till inlägg 6 maj 2009

Vecka 17 (16 + 3)

Av Jenny - 6 maj 2009 13:20

Vecka 17....tänka sig. Jag mår bra, äter som en häst och sover gott på nätterna. Är lyckligt lottad än så länge i alla fall, med endast få krämpor som kommer och går i ryggen.


Vecka 17

Står lite olika beroende på vart man läser. Barnet är 10-11 cm lång på några sidor jag hittar och 18 cm på andra. Väger alltifrån 100-150 g. Så jag har ingen aning om hur stor Lilla Stjärnan är. Vecka 17 är den som har skiljt sig mest vad gäller information (hittills).


Men säkert är i alla fall att armar och ben är spinkiga och det mesta av skelettet består av brosk som är mjukt och böjligt. Ögonlocken täcker ögonen, men kommer inte öppnas förrän i vecka 26. Barnet upplever sin omgivning och kan reagera på det som händer utanför magen. Det kan rycka till vid plötsligt höga ljud men lugnar sig oftast vid ett rytmiskt gungande. Barnet väger mer än moderkakan och nu syns det definitivt att du är gravid. Nu börjar även bebisen samla på sig fett. Fettet behövs för att kunna hålla värmen när bebisen kommer ut, men också för att skydda de inre organen.


Många gravida kan bli täppta i näsan och man kan känna smärta i ljumskarna.


Jag har inga problem med nästäppa, men lite dragsmärtor åt ljumskarna har jag faktistk kännt. Molvärk likaså, men det tolkar jag som ett tecken på att det växer därinne så jag är lugn. Tänk att Lilla Stjärnan kan uppfatta vad som händer utanför magen:o) Ska tänka på det ikväll när Cirkus kommer runga av höga skratt.


Häromdagen pratade vi om ultraljudet den 18 maj. Jag har hela tiden sagt till alla att Magnus inte vill veta kön i förväg. Men jag hade F E L. Han sa att om det går att se något vill han nog gärna veta. Så sannolikheten är stor att vi om 12 dagar vet om det är en liten tjej eller kille som ligger därinne. Helt galet skumt! 

 
 
Emelie

Emelie

6 maj 2009 13:39

Vad spännande att ni ska ta reda på vem som gömmer sig därinne! Kan tänka mig att det blir lite extra personligt så. =)
Att det står lite olika kanske beror på att en del sidor endast mäter från knopp till rumpa medan andra mäter hela kroppen. Kanske... =)

http://semlesara.wordpress.com

 
Jenny

Jenny

6 maj 2009 14:28

Haha, det har jag inte tänkt på. Men nu ser jag att de mäter olika. 18 cm är mellan knopp och fot:o)

http://barnlangtan.bloggagratis.se

 
Ellen

Ellen

6 maj 2009 17:53

Ja tänk...snart är det den 18:de...då får vi se våra små liv...

När ska du vara där?..ja ska vara där kl 11:30..

O står allt rätt till så ska vi åka hem till min pappa o fika lite o berätta nyheten...:-)

Ja längtar sååååå...men ändå så känner ja mig lite orolig att det inte ska stå rätt till...men det hör väl kanske till...

Könet tänker vi inte ta reda på för vi vill ha en överranskning den dagen då det är dags..

Men alla vill vi ju olika...

Kram

http://jagochlivet.bloggagratis.se

 
Ida

Ida

6 maj 2009 19:50

åh va skoj att han är villig att kika på könet! Hoppas man kan se.. Det kunde man inte på Tildes två RUL. Jag är säker på att det är en liten tös som sagt :) Kram

http://fixit.blogg.se

 
Sara

Sara

7 maj 2009 07:48

Tack för kommentaren, blir lika förvånad varje gång nån har kommenterat. :) Särskilt nu när jag inte skriver så ofta.

Följer din blogg slaviskt iaf, jättekul att följa!

Ta hand om dig!
Kram

http://langtaneftertresamhet.blogspot.com

 
Lila

Lila

7 maj 2009 09:50

Vad coolt att ni snart får se er lilla stjärna. Vi gjorde moderkaksprov, och via telefon fick man en kod som man kunde knappa in på internet för att veta sitt kön. Ringde med darrande röst till maken. Hur lätt var det att hålla sig. Så självklart kollade vi på en gång. Det stod att vi skulle få ett litet flickebarn. Den känslan var ENORM. Kommer aldrig att glömma det.

Om, eller rättare sagt när vi blir gravida igen (för det har jag bestämt att vi ska) så tvekar jag inte för en sekund i världen att ta reda på det igen.

Det var så mycket lättare att förlika sig med att det faktiskt var ett litet liv i sig som levde.

kramis Lila

http://drommenometttillbarn.blogspot.com

 
Ingen bild

Alexandra

7 maj 2009 11:22

Uj uj, helt galet vad tiden går fort!! Redan vecka 17! Och snart får ni kanske veta om ni väntar en tjejja eller en liten kille... Magiskt. =)

Förresten, jag ska till Skönhet på hörnet i morgon och cutta håret kl 13. Du råkar inte ha ngn tid där i morgon? *skratt* Kram!

 
Jenny

Jenny

7 maj 2009 11:54

Hej Alexandra

Va kul att du ska frisera dig imorrn. Nä, jag har ingen tid där då. Ska dit den 20 maj:o) Ska till sjukgymnasten på söder imorrn.

Kram!

http://barnlangtan.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Sara W

8 maj 2009 13:16

Å vad härligt det låter:) Kram på dig

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 13 juli 2009 18:54

Nu fungerar bloglovin för min nya blogg: www.barnlangtan.se Så ni som prenumerar kan nu lägga in den nya istället.   Detta blir mitt allra sista inlägg på bloggagratis.   Välkommen att fortsätta följa mig och min blivande familj på nya bloggen! ...

Av Jenny - 10 juli 2009 21:10

Nu finns ett nytt inlägg på min nya blogg: www.barnlangtan.se   Alldeles snart kommer du som prenumerar kunna göra det från min nya blogg istället. Den ska bara verifieras av Bloglovin, osäker på hur lång tid det tar. ...

Av Jenny - 9 juli 2009 17:30

Nu finns tre nya inlägg på min nya blogg: www.barnlangtan.se   Alldeles snart kommer du som prenumerar kunna göra det från min nya blogg istället. Den ska bara verifieras av Bloglovin, osäker på hur lång tid det tar. ...

Av Jenny - 8 juli 2009 11:43

Nu finns två nya inlägg på min nya blogg: www.barnlangtan.se ...

Av Jenny - 7 juli 2009 09:21

Nu har jag skrivit ett nytt inlägg på min nya blogg: www.barnlangtan.se ...

Presentation

Omröstning

Vad tror du? Är Lilla Stjärnan en flicka eller en pojke?
 Flicka
 Pojke

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards