Direktlänk till inlägg 16 maj 2009

Min pappa och farmor!

Av Jenny - 16 maj 2009 20:45

Idag åkte vi iväg och mötte upp Alex och Sara i Sundbyberg för att kolla på bilar. Vi har fått låna Magnus mammas bil till imorgon så vi kan åka runt och kolla. Vi var runt och tittade och provkörde i Sumpan, Kista och i Täby, jättekul var det. Sen avslutade vi dagen med att äta på Max i Solna. När vi sen skildes åt och Magnus och jag satt i bilen slog det mig att nu när vi ändå är här skulle jag vilja åka till kyrkogården.


Min pappa och min farmor ligger i familjegraven på Solna kyrkogård, en av de vackraste kyrkogårdarna jag varit på. Åker inte ofta dit för jag vet att pappa och farmor är någon annanstans. Men det känns ändå skönt att ibland åka dit och titta på graven och prata lite med dem. Saknar dem fortfarande så oändligt mycket, speciellet nu när vi väntar barn. Berättade för pappa och farmor att de snart ska bli morfar och gammelfarmor, men det visste de nog redan:o)


 

Här är Solna kyrka där de begravdes, en vacker kyrka. Idag var det många finklädda och glada människor där som skulle på bröllop. Kontrasternas hus kan man säga, där både glädje och sorg utspelas.


Vid foten av en vacker björk ligger pappas och farmors familjegrav som startades av min farmors pappa eller farfar, minns inte vem av dem. Köpte två vackra blommor och la på graven, de doftade fantastiskt, minns inte namnet.


Jag står och funderar lite. Tänker på hur det kunde ha varit om pappa och farmor fortfarande levde. De skulle vara så lyckliga över Lilla Stjärnan och jag var nära till gråten när jag stod där och tänkte på vad som kunde ha varit.


Sitter och rensar lite ogräs. Magnus for runt när han inte fotograferade och rensade runt hela graven, främst maskrosblad. Den är väldigt välskött, förmodligen farmors syster som jag inte har någon kontakt med längre.


Jag är så glad över att vi åkte hit idag. Jag tänker mycket på mitt ursprung och min historia nu när jag är gravid. Många tankar och känslor som ploppar upp nu och det kändes så viktigt att åka till graven och besöka mina två närmaste på den sidan som jag tänker på och saknar varje dag.


Jag sa hejdå och på återseende och med en slängkyss gick vi sakta därifrån. Vi läste på gravstenarna vi passerade. En gravsten kan berätta så mycket och vi pratade om allt och ingenting. Vädret var fantastiskt, ljumma vindar och strålande solsken. Känner att pappa och farmor är med mig och min älskade familj.


Vi åkte in till stan för att köpa färgpatron till skrivaren. Slank även in på Stadium för Magnus skulle köpa ett par cykelbyxor. Jag hittade två jättefina bikiniöverdelar att ha i sommar. De jag har hemma är för små nu, hihi.


Så här ser de ut, 99 kr styck på Stadium. Sitter jättebra och är snygga.


Nästan hela Sverige sitter nog bänkade framför skönsjungande människor nu, men vi ska se på film och äta någon efterrätt som Magnus har gjort. Hemlig än så länge så det ska bli en trevlig överaskning att se vad han har hittat på.



 
 
Ingen bild

Jenny

17 maj 2009 08:46

Godmorgon !
Ja, idag är den stora dagen här. Pirrigare än bröllopmorgonen hihi..
Men du en fråga, måste jag ta sprayen vid samma tidpunkt varje dag?
Jag beklagar att din pappa och farmor inte får vara med dig fysiskt, men dom finns där i himlen och är med dig på ett annat sätt.
Kramar

 
Ingen bild

Britt-Inger

17 maj 2009 08:59

Vad gudomligt du skriver...det är så man kan börja grina. Visst är det vackert och rofyllt med kyrkor och kyrkogårdar - något händer med alla ens sinnen. Kontrasternas hus var bra beskrivet.
Visst är det så, man tänker mer på sina rötter när man ska få barn. Men både din pappa och farmor är med er hela tiden, var så säker./kram Britt-Inger

 
Ingen bild

Jeanette

17 maj 2009 10:10

Ja viktigt med band är de Men de är med er gumman puss B moster Flyttar på tisdag

 
Ellen

Ellen

17 maj 2009 15:45

När ja läste ditt inlägg så kunde ja inte hindra tårarna från att komma...

Dels att du skriver med en sån närhet, kärlek o inlevelse så man nästan kan ta på den..så verkligt blir det

O dels att ja själv tänker nästan varje dag på hur det vore om min mamma var i livet...
att hon skulle vara glad för min skull...

Eller rättare sagt för våran skull....att efter så många år har vi äntligen lyckas...ja
o Henrik...

Men som du skriver att de kanske vet fast de inte finns hos oss....men ja måste säga att denna graviditet har varit väldigt känslosam...

Har tänkt såååå mycket på mamma..o även pappa
mer än vanligt o ja tänker mycket på dem annars oxå men nu är det mer....o tårarna kommer väldigt ofta...

Men man är ju mer känslig nu..så det är ju inget konstigt...

Beklagar din förlust för din pappa o farmor.

Du skriver ju att du vet att de inte ligger där...ja vet heller inte vart min mamma ligger men vi (ja o pappa) har vårat speciella ställe där vi sätter ljus eller blommor då vi är till minneslunden...

O det är inte det som spelar nån roll..vart de ligger utan det sitter i ens huvud o hjärta...

Det är där de är...våra saknade o älskade...
o det kan ingen ta ifrån oss...

http://jagochlivet.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 13 juli 2009 18:54

Nu fungerar bloglovin för min nya blogg: www.barnlangtan.se Så ni som prenumerar kan nu lägga in den nya istället.   Detta blir mitt allra sista inlägg på bloggagratis.   Välkommen att fortsätta följa mig och min blivande familj på nya bloggen! ...

Av Jenny - 10 juli 2009 21:10

Nu finns ett nytt inlägg på min nya blogg: www.barnlangtan.se   Alldeles snart kommer du som prenumerar kunna göra det från min nya blogg istället. Den ska bara verifieras av Bloglovin, osäker på hur lång tid det tar. ...

Av Jenny - 9 juli 2009 17:30

Nu finns tre nya inlägg på min nya blogg: www.barnlangtan.se   Alldeles snart kommer du som prenumerar kunna göra det från min nya blogg istället. Den ska bara verifieras av Bloglovin, osäker på hur lång tid det tar. ...

Av Jenny - 8 juli 2009 11:43

Nu finns två nya inlägg på min nya blogg: www.barnlangtan.se ...

Av Jenny - 7 juli 2009 09:21

Nu har jag skrivit ett nytt inlägg på min nya blogg: www.barnlangtan.se ...

Presentation

Omröstning

Vad tror du? Är Lilla Stjärnan en flicka eller en pojke?
 Flicka
 Pojke

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards