Direktlänk till inlägg 19 maj 2009

Träning och behandling

Av Jenny - 19 maj 2009 13:13

Klockan ringde 07:20 i morse, vilket är sovmorgon för de flesta som jobbar. Men jag var trött som en gnu. Hade svårt att somna pga ont i ryggen igårkväll. Var hos sjukgymnasten strax innan 09:30 och fick börja med att cykla i 10 minuter. Trampade på medan jag tittade ut över Zinkensdamms indrottsplats där mellanstadielever hoppade längd. De tog sats och flög ca 50 cm och var så nöjda. Jag log och mindes skoltiden när vi hade friidrott. Jag var garanterat sämst i klassen. Kom alltid sist på 60 m och mitt rekord i höjdhopp var nog 90 cm. Det jag var bäst på, och tyckte var roligast, var volleyboll och innebandy. Minns också den förbannade plintjäveln man skulle slå en kullerbyta på för att få godkänt betyg. Jag var alldeles livrädd och såg framför mig hur jag låg gipsad från topp till tå efter den självmordsinsatsen. Hatade gymnastik för jag var rädd att slå ihjäl mig. Men på nåt sätt lyckades jag med hjälp från två på varsin sida att slå den där förbaskade kullerbyttan och lovade mig själv att aldrig någonsin göra om det. Det löftet har jag hållt ifall någon undrar.


Efter uppvärmning på cykeln fick jag träna med maskiner. Kändes underbart att få svettas lite igen. La på lite mer vikter än de hon gav mig och kände att grundkondisen, den sitter där *ler nöjt*. Sjukgymnasten sa att det är jättebra att jag redan nu går hos henne. Många gravida kommer när de är längre gångna och flåsar och har sådan värk att de inte klarar att träna. Men börjar man nu kan man förebygga mycket och stärka upp inför ökad vikt och kommande förlossning.


Därefter blev det akupunktur igen i 30 minuter, det gjorde ont när vissa nålar sattes in. Det är inte skönt att få nålar kring svansen, huden är så tunn där. Men det ger resultat, redan efter första behandlingen har jag i princip varit fri från värk kring bäckenet. Det jag har problem med nu är ländryggen när jag sitter tokigt. Idag fick jag även TENS (transkutan elektrisk nervstimulering) samtidigt som akupunturen. Hon satte elektroderna på ländryggen och det var som att få mjukmassage, heeeeelt gudomligt skönt, vill ha vill ha vill ha en sån!! Den stimulerar kroppens egna smärtlindringssystem och hjälper musklerna att slappna av. Används även vid förlossningar fick jag veta, vill ha vill ha vill ha!!.


Efter den avkopplande behandligen åkte jag in till stan och klippte luggen hos min "världens bästa frisör". Vi tjattrade en stund innan det var dags för henne att ta nästa kund och för mig att åka hem och äta och vila.




 
 
Emelie

Emelie

19 maj 2009 14:17

Fråga om tens på mvc. Min bm ordnade så jag ska få låna en till förlossningen. Tre veckor innan ska jag hämta den hos sjukgymnasten som är kopplad till mvc (så vi kan bli kompisar)! =) Fast det kanske din sjukgymnast hjälper dig med annars... =) Skönt med ett riktigt träningspass!

http://semlesara.wordpress.com

 
Sara

Sara

19 maj 2009 17:59

Det låter som vi har samma smak, och det värsta är att jag läst alla dom böckerna.:)

Den enda författare vars böcker jag inte plöjt igenom är Denise Rudberg, men min syster har dom så ska fortsätta beta av dom under sommaren har jag tänkt.

Tack för tipsen iaf.:)
Kram

http://langtaneftertresamhet.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 13 juli 2009 18:54

Nu fungerar bloglovin för min nya blogg: www.barnlangtan.se Så ni som prenumerar kan nu lägga in den nya istället.   Detta blir mitt allra sista inlägg på bloggagratis.   Välkommen att fortsätta följa mig och min blivande familj på nya bloggen! ...

Av Jenny - 10 juli 2009 21:10

Nu finns ett nytt inlägg på min nya blogg: www.barnlangtan.se   Alldeles snart kommer du som prenumerar kunna göra det från min nya blogg istället. Den ska bara verifieras av Bloglovin, osäker på hur lång tid det tar. ...

Av Jenny - 9 juli 2009 17:30

Nu finns tre nya inlägg på min nya blogg: www.barnlangtan.se   Alldeles snart kommer du som prenumerar kunna göra det från min nya blogg istället. Den ska bara verifieras av Bloglovin, osäker på hur lång tid det tar. ...

Av Jenny - 8 juli 2009 11:43

Nu finns två nya inlägg på min nya blogg: www.barnlangtan.se ...

Av Jenny - 7 juli 2009 09:21

Nu har jag skrivit ett nytt inlägg på min nya blogg: www.barnlangtan.se ...

Presentation

Omröstning

Vad tror du? Är Lilla Stjärnan en flicka eller en pojke?
 Flicka
 Pojke

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards