Direktlänk till inlägg 3 maj 2009

Ljuvlig dag i Älta

Av Jenny - 3 maj 2009 09:05

Igår vid frukostbordet pratade vi om vart vi skulle promenera på dan. Magnus sken upp när han kom på ett förslag. Att ta bilen till Älta, som ligger åt Nackahållet och promenera runt sjön. De har äventyrbana och vackra stigar där folk promenerar eller springer. Jag hoppade nästan jämfota av glädje. Nog för att det är roligt att gå bland vackra hus och titta. Men vi älskar båda två naturen så lite omväxling skulle sitta fint. Vi fixade matsäck, äggmackor, muffins, äpplen och juice, sen gav vi oss iväg.


Det tar inte mer än 15 minuter att köra dit. Vi parkerade och började vår promenad. Jag pep flera gånger över hur roligt det var att komma iväg. Vädret var fantastiskt och dofterna från skogen sög vi in som svampar. Det blev lite klättring på några ställen och jag kände mig som en gravid Tarzan, det var kul men lite jobbigt. Det finns en vattenkälla i skogen som har fantastiskt gott vatten som vi självklart slurpade i oss av.


Magnus promenerar på planket som går ner mot sjön.


Det är så vackert med det glittrande vattnet.


Min stilige bergsklättrare. Magnus är i sitt esse när han får klättra, hoppa, hjula....you name it.


Frugan däremot är i sitt esse om hon får äta god matsäck till underbar utsikt.


Vi kom fram till en bedårande udde som sköt ut som en tunga i vattnet. Tyvärr tog batteriet till kameran slut strax innan så vi har inga bilder från vår picknick. Men vi ska tillbaka snart igen har vi bestämt. Vi satte oss ner på en stock som låg vid vattnet och åt våra äggmackor. Det enda som hördes var vassen som susade lite svagt, fåglarna och vattnet som kluckade vid strandkanten. Gissa om mysfaktorn stod på högsta nivån. Ville vara där i flera timmar och bara njuta, sola, läsa, plaska med fötterna i vattnet. Vi planerade tom att åka hit nästa år och ha Lilla Stjärna i bärsele, suck, vilka ljuvliga planer...


På vägen tillbaka vid Äventyrsbanan stanande vi en stund och tittade på modiga människor som hoppade från höga höjder eller for fram hängandes i en linbana högt bland trädtopparna. Åh, vad det såg roligt ut. Nästa år skulle jag vilja göra något sånt. Vid parkeringen finns en jättefin handelsträdgård. Vi köpte fler Pelargoner till balkongen, en jättefin kruka......och glass naturligtvis;o) Såg även att de sålde ägg och potatis och blev så glad när jag såg hönor som gick och pickade och sprätte på gården bakom huset. Det är så som alla hönor borde leva.


Mycket nöjda åkte vi hem. Stannade i Sickla för att kolla batterier till kameran, men de måste man tydligen köpa via nätet. Jag passade istället på att kolla ramar till min blivande familjevägg som jag ska göra hemma. Köpte tre lite större ramar, jättefina i chamapgnefärg, där jag vill ha bröllopsbild på oss, Magnus föräldrar och mina föräldrar. Resterande ramar är lite mindre i vitt som ska fyllas med övriga fina blider på släkt och vänner. Jag älskar fotografier och kommer ha så kul när jag skapar vår lilla fotomaffia på väggen.

 
 
Ingen bild

Britt-Inger

3 maj 2009 09:35

Förlåt Jenny - jag skulle ju ha lagt över släktkort på en CD till dej, ska fixa det omgående.
Vilka fina kort från er utflykt. Blir så full i skratt - glömmer aldrig när du och Magnus hälsade på oss på landet i Nynäshamn, Magnus stod mer på händer än på fötter...haha...hjulade över buskar och blommor...i rasande fart...
Ha de bra./kram Britt-Inger

 
Ingen bild

jenny-k

3 maj 2009 10:01

Vilka jätte sköna bilder! Förstår verkligen att ni njöt av både promenad och äggmackor, vad annat ska man ha med på utflykt. Vi har gått delar av Prins Bertil ute i Tylösand i helgen och Leif har premiär badat(galning). Väntar fortfarande :( Jätte kramar!!

 
Jeanette

Jeanette

3 maj 2009 12:07

Hej Oj oj Vad fina kort Ni är så härliga Kram från mig

http://diincornelia-kooikerhondje

 
Ingen bild

*Jenny*

3 maj 2009 16:21

Vi har också besökt det stället, vattnet är gudomligt gott, får nog åka dit snart igen =)
Kram

 
Ingen bild

Ellis

3 maj 2009 17:28

Vilken härlig dag med härliga bilder! Jag måste absolut prova Älta (ok att ta med hundar?). Här är fler tips på mysiga promenadställen: Tyresta by, där finns det flera olika slingor att gå bl.a en runt sjön. De har dessutom en gård med hästar, höns, kaniner, getter mm. och lanthandel och ett mysigt café. Se: www.tyresta.se/
Jag kan också tipsa om Paradiset i Ågesta, där det finns grillplatser och ved, bara ta med egen korv och tändstickor. Jag brukar gå "Tornslingan" 5 km (inte lika många människor som i Tyresta)Se:http: www.paradiset-hanveden.se
Kramar

 
Ingen bild

sandra

3 maj 2009 17:33

Hej gumman!
Va vackert, ser helt underbart ut!
Vad fina bilder!
Kram Kram!
Sandra

 
Jeanette

Jeanette

4 maj 2009 09:16

Hej gumman !!!
Hoppas allt är bra med er Tänker på er kramisar B moster

http://diincornelia-kooikerhondje.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Sara W

4 maj 2009 18:08

Å vad härligt det ser ut, ni får ta med oss någon gång också:) Kram

 
Jenny

Jenny

5 maj 2009 09:03

Jajamen Sara, klart vi ska ta med er dit någon gång:o)

Kram!

http://barnlangtan.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 13 juli 2009 18:54

Nu fungerar bloglovin för min nya blogg: www.barnlangtan.se Så ni som prenumerar kan nu lägga in den nya istället.   Detta blir mitt allra sista inlägg på bloggagratis.   Välkommen att fortsätta följa mig och min blivande familj på nya bloggen! ...

Av Jenny - 10 juli 2009 21:10

Nu finns ett nytt inlägg på min nya blogg: www.barnlangtan.se   Alldeles snart kommer du som prenumerar kunna göra det från min nya blogg istället. Den ska bara verifieras av Bloglovin, osäker på hur lång tid det tar. ...

Av Jenny - 9 juli 2009 17:30

Nu finns tre nya inlägg på min nya blogg: www.barnlangtan.se   Alldeles snart kommer du som prenumerar kunna göra det från min nya blogg istället. Den ska bara verifieras av Bloglovin, osäker på hur lång tid det tar. ...

Av Jenny - 8 juli 2009 11:43

Nu finns två nya inlägg på min nya blogg: www.barnlangtan.se ...

Av Jenny - 7 juli 2009 09:21

Nu har jag skrivit ett nytt inlägg på min nya blogg: www.barnlangtan.se ...

Presentation

Omröstning

Vad tror du? Är Lilla Stjärnan en flicka eller en pojke?
 Flicka
 Pojke

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards