Direktlänk till inlägg 15 maj 2009

Trött och orolig

Av Jenny - 15 maj 2009 09:59

Det blir ju bakslag ibland, att vara gravid är inte alltid rosaskimrande. Minsta avvikelse så gror oron i en och växer som ogräs i rabatten. Igår kväll när jag skulle ta av mig byxorna högg det till i magen. Vafan vad det? Böjde kroppen fram och lyfte ett ben i taget som en fällkniv, pang, smärta. Magnus tittade på en serie på TV men började titta oroligt på mig istället. Han misstänkte först blindtarmen. Men det gjorde ont över hela sträckan, inte bara ena sida. Magnus gjorde flera blinttarmstrest men vi kom fram till att det inte var det i alla fall. När jag böjde fram kroppen och drog upp benen så kändes det som ett konstigt tryck, skitsvårt att förklara. La mig och somnade tillslut av ren utmattning.


Imorse kändes det skumt igen, men på ett mer diffust sätt. Magnus tyckte jag skulle ringa BM (barnmorskan). Sagt och gjort, men min barnmorska var inte där idag. Fick prata med en annan gullig person istället som ställde massa frågor och sa att jag gärna får komma idag och kontrollera hjärtljuden om jag vill. Det vill jag. Vi bokade in 13:00, en halvtimme innan sjukgymnasten.


Slängde igång en kastrull med pasta att ha till kycklingstroganoff (som redan är klar) till lunch. Hinner ju inte laga mat efter besöket på arbetsförmedlingen om jag nu förlorar ytterligare en halvtimme på min redan fullbokade dag. Magnus kommer också med, jag pallar inte att gå själv. Han sa att jag och Stjärnan kommer i första hand och att jobbet kan vänta.


Rörde samtidigt ihop gröten på spisen, då kom reaktionen. Började gråta och kände att jag mådde så jävla dåligt av all stress som blev. Magnus som tack och lov inte åkt till jobbet än, kramade mig och lovade att allt skulle ordna sig. Han tyckte jag även skulle ringa till arbetsförmedlingen och fråga om jag inte kan få rapporera mina sökta jobb via telefon istället. Han tog över att röra i gröten och puttade mig milt mot telefonen. Jag ringde, fick plats 39 i kö. Men kom fram hyfsat snabbt. En kille svarade och jag förklarade att jag egntligen skulle på personligt besök idag enligt min handlingsplan men undrade om jag får ta det via telefon istället. Då skratatde han lite, tänkte nog att jag var bekväm av mig. Men förklarade snabbt att jag är gravid och fått akuttid hos BM pga smärtor i magen. Då blev han genast orolig för mig men sa att det absolut går bra att jag tar det via telefon idag. Sen avslutade han samtalet med att önska att allt ska gå bra idag. Han var så rar att jag började gråta igen när vi lagt på luren.


Så nu sitter jag här och andas. Förmodligen är det mina ligament som håller upp livmodern som smärtar pga att livmodern växer igen. Men första graviditeten, hur många refernsramar har man? Nada, zero, noll!


Vill bara att klockan ska bli 13:00, tre timmar kvar...

 
 
Annelie

Annelie

15 maj 2009 10:16

Blindtarmen kan ni utesluta. Den hugger inte bara till. Då får man feber, mår jätteilla. Att man kräks är mer regel än undantag. Smärtan är mer konstant och man får svårt att gå. Nu kan ju det vara individuellt hur det känns. Min yngsta son hade så ont så han till och med bad mig hämta en spade och gräva bort det onda, och ringa efter hjälp.
Jag vill inte, helst, tro att det är nått med lilla stjärnan heller. Förhoppningsvis är det ligamenten som spökar på grund av att magen växer.
Men jättebra att du ringde och fick tid så snabbt! Minsta lilla oro du känner, ska du ringa. Hellre en gång för mycket än för lite.

Din man har absolut rätt. Lilla Stjärna går först!
Du har en mycket klok och varmhjärtad man! :)

Ska tänka på er kl 13 och hålla alla tummar och tår!
Kram till er alla!

http://eilenna.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Britt-Inger

15 maj 2009 10:17

Förstår din oro - men mycket händer med din kropp. Du kan ju ha sträckt till dej också - du gick väl mycket igår. Va bra att ni får komma till barnmorskan. Allt är OK ska du se./kram Britt-Inger

 
Emelie

Emelie

15 maj 2009 10:24

Vad skönt att du får komma till bm så snabbt, så du slipper gå hela helgen och fundera. Sånt där kan göra en tokig. Jag kan bara gå till mig själv och mellan vecka 15 och 18 så högg det och slet ibland i sidorna i magen. Helst om jag skulle resa mig ur soffan eller dra ett ben mot mig, ughha. Det gjorde så ont att jag kunde ta till tårar. Ligamenten som tänjs sa bm och det gör det fortfarande. Fruktansvärt ont kan det göra. Stor kram på dig vännen!

http://semlesara.wordpress.com

 
Ingen bild

Anna T

15 maj 2009 10:31

Vännen, jag tror inte det är någon fara.
Då skulle du inte kunnat sova i natt av smärta.
Men jag tror du ska ta det lite lungt och inte stressa omkring. Allt annat kommer i andra hand.
Jag förstår verkligen din oro!
Jag blev jätterädd flera gånger under mina graviditeter men bm sade att det mesta är normalt och man upplever det olika.
Bra att du träffar bm om några timmar, det känns alltid lungnare när man går därifrån.
Så ska du ju få höra hjärtljuden idag!
allt kommer gå bra!
ska tänka mycket på dig kl.13
Kram på dig Anna











 
Mamma

Mamma

15 maj 2009 11:11

Jag förstår att du blir orolig, men du borde nog ta det lite lugnt, inte stressa så mycket. Försök att släppa lite på kontrollen, det är inget farligt att göra det.
Det var bra att du fick tid hos barnmorskan idag. Men som sagt det händer så mycket i kroppen och minsta lilla blir man ju naturligtvis orolig för, det förstår jag. Men det är ingen fara.

Jag tänker också på dig kl 13 och skickar lite goda energier till dig.

En stor kram till dig och Magnus.

http://mellanhimmelochjord.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Sara W

15 maj 2009 12:59

Förstår din oro, va bra att du fick en tid på en gång, så du slipper gå och oroa dig. Det är säkert ingen fara, håller tummarna för att allt är som det ska/ kram kram

 
Ingen bild

Moster

15 maj 2009 13:45

Du ska se att det inte är någon fara.
Jag tror också att du stressar för mycket.
Försök att ta det lite lugnare...tänker på dig kl.13
Kram till Dig, Magnus och lilla stjärna.

 
Ingen bild

Jeanette

15 maj 2009 13:55

hej täånker på er kram kram från b moster

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 13 juli 2009 18:54

Nu fungerar bloglovin för min nya blogg: www.barnlangtan.se Så ni som prenumerar kan nu lägga in den nya istället.   Detta blir mitt allra sista inlägg på bloggagratis.   Välkommen att fortsätta följa mig och min blivande familj på nya bloggen! ...

Av Jenny - 10 juli 2009 21:10

Nu finns ett nytt inlägg på min nya blogg: www.barnlangtan.se   Alldeles snart kommer du som prenumerar kunna göra det från min nya blogg istället. Den ska bara verifieras av Bloglovin, osäker på hur lång tid det tar. ...

Av Jenny - 9 juli 2009 17:30

Nu finns tre nya inlägg på min nya blogg: www.barnlangtan.se   Alldeles snart kommer du som prenumerar kunna göra det från min nya blogg istället. Den ska bara verifieras av Bloglovin, osäker på hur lång tid det tar. ...

Av Jenny - 8 juli 2009 11:43

Nu finns två nya inlägg på min nya blogg: www.barnlangtan.se ...

Av Jenny - 7 juli 2009 09:21

Nu har jag skrivit ett nytt inlägg på min nya blogg: www.barnlangtan.se ...

Presentation

Omröstning

Vad tror du? Är Lilla Stjärnan en flicka eller en pojke?
 Flicka
 Pojke

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards