Direktlänk till inlägg 21 maj 2009

Vecka 19

Av Jenny - 21 maj 2009 18:33

Snart har vi passerat maj månad och jag är inne i 19:e graviditetsveckan. Igår kände jag som ett behagligt vågskvalp i magen. Plus att både Magnus och jag kände tydliga buffar på magen. Finner inga ord hur fantastiskt det känns.


Vecka 19

Bebisen är ca 20 cm och väger ca 250 g. Livet i livmodern är stillsamt men inte ljudlöst. Mellan vecka 18-20 utvecklas bebisens hörsel och den blir medveten om ljudet i dess omgivning. Bebisen hör blod som strömmar genom kärl och navelsträngen, sin mammas hjärtslag och tarmbubbel. Mammans röst når också in i barnets tidiga medvetande. Det kan uppfatta vissa höga ljud som tränger igenom livmoderväggen. Tandanlagen är tydliga och från vecka 19 syns det att barnets fingrar har fått naglar. Ögonbrynen markeras och ögonfransarna börjar växa.


Som blivande mamma kan du känna dig flåsig och andfådd när du rör dig. Hjärtat får jobba hårdare för att pumpa runt blodet plus att blodvylem ökar. Bra att hålla kroppen i form både för graviditetens skull och inför den kommande förlossningen. Vistas du mycket i solen bör du skydda din nud då en viss typ av pigmentförändringar kan förekomma som gör dig fläckvis solbränd. Kallas cloasma och är ofarligt, men det kan ta några år innan fläckarna försvinner helt.


Ledbanden som håller i livmodern får sträcka på sig allt mer. Det kan göra ont i både ljumskarna och i sidan, högre upp på magen. Ta en paus då och då och vila med benen högt för att lindra belastningen på ledband och ligament. Bra att vila en stund mitt på dagen, då orkar du bättre och din allt tyngre kropp mår bra av den avkopplingen.


Jag har märkt att jag varje dag mellan ca 16-18 har en svacka så jag tom kan slumra en stund. Det är inte likt mig i vanliga fall. Det är toppenskönt, för sen resten av kvällen är jag mer pigg och är ändå trött när det är dags att sova för natten. Det är som att vara barn igen då man behövde sova middag:o)



 
 
Emelie

Emelie

21 maj 2009 23:28

Nu har jag äntligen röstat här till höger. Verkligen jättesvårt, men jag tänkte först flicka och sen frågade jag Joel och han sa också flicka. Så så fick det bli!

http://semlesara.wordpress.com

 
Ninna

Ninna

22 maj 2009 11:49

Jag har ju legat sjuk över en vecka och nu läst ikapp hos dig! Är så skönt att läsa att ert ultraljus gick bra, visserligen liten hemlig bebbe, men det är ju skoj ;-) Då får ni väl köpa neutrala saker eller både och !!! :-)

Tur att din man blev räddad! Ryggsäck är nog lägligt :-)

Hoppas du mår riktigt bra nu och njuter av din vackra mage! Superfin röd tröja du har! Riktigt snygg!

Många varma kramar Ninna

http://www.villblimammanu.blogspot.com

 
venessa

venessa

22 maj 2009 17:14

Hej Jenny! Skoj att allt går bra :) Vilken fiiin mage du har fått och d e riktigt skoj att få se ultaljuden som du har lagt upp! Man längtar lite själv till en liten:) Men ska nog vänta ett tag till!
Hörde att mia, tessan och lille anton va på besök, nästa gång vill jag åxå följa med! Skulle va skoj att se dig, d va riktigt länge sen!
Men ta hand om dig så länge!
Massa kramar Venessa

http://venessanordstrom.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 13 juli 2009 18:54

Nu fungerar bloglovin för min nya blogg: www.barnlangtan.se Så ni som prenumerar kan nu lägga in den nya istället.   Detta blir mitt allra sista inlägg på bloggagratis.   Välkommen att fortsätta följa mig och min blivande familj på nya bloggen! ...

Av Jenny - 10 juli 2009 21:10

Nu finns ett nytt inlägg på min nya blogg: www.barnlangtan.se   Alldeles snart kommer du som prenumerar kunna göra det från min nya blogg istället. Den ska bara verifieras av Bloglovin, osäker på hur lång tid det tar. ...

Av Jenny - 9 juli 2009 17:30

Nu finns tre nya inlägg på min nya blogg: www.barnlangtan.se   Alldeles snart kommer du som prenumerar kunna göra det från min nya blogg istället. Den ska bara verifieras av Bloglovin, osäker på hur lång tid det tar. ...

Av Jenny - 8 juli 2009 11:43

Nu finns två nya inlägg på min nya blogg: www.barnlangtan.se ...

Av Jenny - 7 juli 2009 09:21

Nu har jag skrivit ett nytt inlägg på min nya blogg: www.barnlangtan.se ...

Presentation

Omröstning

Vad tror du? Är Lilla Stjärnan en flicka eller en pojke?
 Flicka
 Pojke

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards