Alla inlägg den 7 november 2008

Av Jenny - 7 november 2008 22:12

Kvällens Idol är nog en av de bästa veckofinalerna. Jösses, va bra alla var. Den enda som var lite tråkig var Lars som bara stod rakt upp och ned som om han vore fastspikad i golvet. Ska bli intressant att se vem som åker ut.


När jag kom hem från jobbet gjorde jag en soppa som jag aldrig gjort förut och den blev så god att jag bara måste dela med mig av receptet:-) Det enda jag lagt till själv är creme fraiche för det är så gott att ha i soppa.


Grön och god soppa

1 knippa salladslök

1 st huvudsallad

olivolja eller smör att steka i

2 st hönsbuljongtärningar

500 g frysta gröna ärtor

8 dl vatten

2 dl creme fraiche

150 g skalade räkor

1 tsk salt eller efter smak

1 krm nymald svartpeppar eller efter smak


Finstrimla lök och sallad

Fräs löken mjuk i en gryta utan att den tar färg, 1-2 minuter

Smula ner buljongtärningarna

Tillsätt salladen och ärtorna, fräs under omrörning 2-3 minuter.

Tillsätt hälften av vattnet, koka upp och låt sjuda i ca 3 minuter

Finfördela med stavmixer

Späd med resten av vattnet

Tillsätt creme fraiche

Vispa eller använd stavmixern igen för att blanda ut creme fraichen

Ge soppan ett uppkok

Krydda med salt och peppar

Servera soppan kall eller varm

Garnera med räkor, ringla ev över lite olivolja 

Servera gott bröd till

Enjoy!


Av Jenny - 7 november 2008 16:06

Nu har vi bokat in nästa helg på http://www.friibergh.se/

Det ska bli så otroligt mysigt, längtar så det pirrar i hela kroppen. Gå gärna in på länken och se själva hur det ser ut.

Fick tipset av Thoresta Herrgård där vi var med jobbet förra månaden, ett fantastiskt ställe. Men de har inte öppet på helgerna och de rekomenderade istället Friiberghs Herrgård.

Av Jenny - 7 november 2008 10:21

Tänk vad skönt, jag har jobbat en hel vecka nu utan att behöva vara hemma med magkrämpor. Har känt till och från nästan varje dag, men det blir mindere och mindre för varje dag och jag är så tacksam för det. Senast jag hade sådana här enorma problem med magen var 1994, då mådde jag illa och hade magkatarr varje dag i flera månader. Tillslut blev det gastroskopi, tjolahopp vad det var mysigt. Jag var ju 23 år då och var ute och festade mycket (tjuvrökte lite också......usch;-) Men det la jag av med på studs och har inte ägnat mig åt det sen dess. Min rädsla nu var att jag skulle råka ut för samma sak, må dåligt under lång tid. Men det känns inte så nu tack och lov.


Är fortfarande försiktig med vad jag äter, undviker stekt, kryddig mat och rött kött. Tror det är bra att göra ett tag, är dock otroligt sugen på hamburgare typiskt nog. Har även upptäckt att jag inte tål glutamat. Jag kommer i ett senare inlägg skriva mer om det.


Nåväl, i helgen blir det mysigt. Imorgon ska vi åka till Magnus föräldrar i Mariefred, det ser vi fram emot!


På söndag ska Sara och jag gå på Hälsomässan i Älvsjö. En kollega på jobbet har även biljetter till matmässan som är samtidigt, hon vet inte om hon ska gå på det och sa att jag i så fall kan få de biljetterna.

Sara, vi kanske får gå på den också och provsmaka massa gott:-)


Presentation

Omröstning

Vad tror du? Är Lilla Stjärnan en flicka eller en pojke?
 Flicka
 Pojke

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< November 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards