Alla inlägg under juni 2009

Av Jenny - 12 juni 2009 21:37

I vecka 22 mognar bebisens sinnen för varje dag. Det känner med sina händer över ansiktet och kroppen. Smaklökarna på tungan utvecklas. Ögonlocken är fortfarande slutna. Mamman kanske upplever att barnet är mest aktivt när hon själv vilar. Det vaggas till sömns när mamman rör på sig. Barnet har ofta kvar samma dygnsrytm efter födseln och det kan ta ett par månader innan att ställa om till föräldrarnas sovrytm.


Bebisen har nu lite hår och nackvirveln syns tydligt. Dess hjärta slår ungefär dubbelt så fort som mammans. De små öronen är mjuka men färdigformade och det hör allt mer av sin omgivning. Många menar att barnet har en förmåga att minnas röster och musik om det får höra det tillräckligt ofta under graviditeten. Huden är fortfarande tunn och rödaktig på grund av de ytligt liggande blodkärlen och att det inte lagt på sig något underhudsfett än.


Livmoderns övre kant når en bit över naveln och det går att se utanpå magen när barnet rör sig. Mammans tandkött kan vara svullet, kanske blöda lite när man borstar tänderna. Viktigt att därför sköta munhygienen.


Jag har inte känt av några problem med tandköttet nämnvärt. Däremot har Stjärnan börjat sparka mer ofta nu. Och jag märker att det kommer under ungefär samma tider varje dag. Först varje morgon när jag vaknar. Sen kring klockslagen: 11, 14, 20, 23. Däremellan boffas det om jag ligger ner och vilar. Att ha en bebis i magen som sparkar är det mest fantastiska jag någonsin upplevt i hela mitt liv.


Somnade på soffan i efermiddags, precis när That 70´s show var slut. Vaknade ca 30 minuter senare av att jag gav ifrån mig ett hummande ljud. Magnus satt i en av fåtöljerna och jobbade och tittade undrande upp. Han skrattade när han såg mitt förvirrade yrvakna ansiktsuttryck. Måste säga att det gör stor skillnad att vila lite på dan, blir så mycket piggare efteråt. Förr sov jag endast på dan av två orsaker: jag var sjuk eller hade varit uppe halva natten och gått upp tidigt. Det var otänkbart att gå lägga sig mitt på dan för att sova förutom pga de två orsakerna. Men nu inser jag att vilan är guld värd, min kropp behöver det i ca en timme om dagen.


Vi älskar vår Stjärna och både Magnus och jag längtar tills vi får träffa det lilla undret som bor i min mage.

Av Jenny - 12 juni 2009 14:07

Mörkret drog som en filt över världen för en stund sen. Magnus jobbar hemifrån idag och vi fick gå runt i lägenheten och tända alla små lampor. Rregnet kom, men drog snabb förbi. Vart är det ruskiga vädret de har hotat med en vecka nu, känner mig nästan lite snuvad på myskonfekten.


Ägnar dagen åt att fylla i papper till Försäkringskassan, maila Länsförsäkringar angående barnförsäkring (har fått hem alla papper nu), söka jobb och tvätta maskin efter maskin.


Det går upp och ner, känns som att jag står i orkanens mitt där allt är alldeles stilla och lugnt...tankar min kropp och själ med positiva energier. Sen får vi se vad som händer när orkanen drar vidare över mig.


Igår fick jag massage av min sjukgymnast samt tränade som vanligt. Hon har nu vänligt med bestämt sagt att jag ska fokusera på att stå, röra på mig samt ligga och undvika att sitta så gott det går. Sitta ner är döden för min rygg, hållningen blir värre än en gamnacke nu när jag är gravid och blir mer framtung. Har fått fler nya övningar som jag ska göra varje dag för att öka rörligheten i ryggen.


Igår skickade jag iväg mina önskemål om design till den duktiga tjejen som ska fixa den åt mig. Sen ska Magnus koda om det så den passar till min nya bloggplattform. Längtar tills min nya blogg är klar, så jag får flytta vidare. Känns som en liten nystart....och det är precis vad jag behöver.

Av Jenny - 11 juni 2009 11:46

Det är inte bara gamla människor som har ensamrätt på att vara förvirrade och glömska. Även gravida och blivande pappor räknas visst in i den kategorin. Vi fick jättefina kläder av Magnus mamma och pappa i helgen. Byxorna var jag med och köpte när jag var i Mariefred för ett par veckor sen som jag berättade om då. Men vi fick även två matchande hakklappar till de setet jag visade i måndags, med grodorna på. Men både Magnus och jag missade det när vi arrangerade bodysarna på köksbordet i söndagskväll.

Jag älskar de små blå byxorna i pytteliten storlek. Som sagt dessa färger passar både tjej och kille då vi fortfarande inte vet vad Stjärnan är för något. Hoppas vi kan se det på nästa UL i augusti (tror jag det är)


Nu ska jag till sjukgymnasten och träna min onda rygg.


Återigen tack alla fina människor som skriver till mig!!!!

Av Jenny - 10 juni 2009 19:36

Har vägt saker fram och tillbaka, men tillslut insett att jag inte kan sluta blogga. Magnus har puschat mig att bloggen gör mig så gott...och han har rätt. Har dock hållt mig härifrån ett litet tag nu för att få perspektiv på saker. Men idag har jag, med Magnus hjälp och spark i baken, jobbat med designen på min nya blogg som jag ska byta till inom kort.


Döm om min glädje när jag såg alla era kommentarer på mitt förra inlägg. Blev helt tagen på sängen, grät mig igenom allt fint ni skrivit. Ni är mina fina vänner oavsett om vi träffats eller ej. Har även blivit sms-bombad av vänner som inte vill att jag ska sluta blogga. Alla era kommentarer har självklart även bidragit till att min blogg banne mig ska leva vidare!


TACK ALLA NI SOM HÖRT AV ER!!! Ni anar inte vad det betyder för mig.


Livet är inte lätt alla gånger. Man kan inte tillfredställa allas behov. Risken finns då att man utplånar sig själv, och det är det ingen som tackar en för. Jag borde vara lyckligast i världen men har känt mig som en rutten sill och jag avskyr det. Men nu har jag slickat mina sår och jag vägrar ligga inne på sofflocket och tycka synd om mig själv. Jag är värd mer än så och det är även Magnus och vår Lilla Stjärna som boffar i magen.


Känner mig bättre, tänker njuta av livet, vår Stjärna och alla människor som gör mig gott!


Tack än en gång alla ni fina som stöttar oss, ni är mer än guld värda!


Önskar jag kunde krama er alla!!!

Av Jenny - 9 juni 2009 08:57

Igår blev en riktig skitdag. Det var första gången sen jag blev gravid som jag varit så vansinnigt ledsen. Grät i två timmar utan att kunna sluta. Magnus fick stå framför mig och andas med mig för att jag inte skulle flippa totalt. Magen smärtade, så jag blev jävligt orolig att Stjärnan påverkades negativt och då kändes det ännu värre. Var rädd att negativa stresshormoner pumpades i den lille. La mig på soffan och Magnus var verkligen bra på att hjälpa mig komma till sans igen. Magen slutade smärta efter en stund. Kan bebisen påverkas negativt undrar jag??


En viss händelse, som jag inte tänker berätta här, sårade mig djupt. Har ingen aning om hur jag ska tackla problemet, vilket är frustrerande. Vet inte ens om jag ska fortsätta blogga. Har en orolig klump i magen som inte vill ge med sig. Tar en paus idag i alla fall så får jag se hur jag ska göra sen.

Av Jenny - 8 juni 2009 12:08

Vaknade 09:00 igår på en fluffig tjock gummimadrass, härligt utvilad. Var lite förvånad att jag vaknade som person nummer 4. Trodde jag skulle vakna först och smyga runt för att inte störa. Men tji fick jag. Magnus moster med käresta sov i en annan stuga nere vid vattnet. Magnus åkte och hämtade dem, sen blev det rejäl brakfrukost a la hotell med äggröra, bacon, gröt, bröd, pålägg, te, kaffe, juice. Så gott! Vädret var verkligen bättre, kunde tom springa runt i linne och kortbrallor utan att få frostsskador. Kutade runt på tomten och tog lite kort.

Här är stugan som ligger så fint på en liten höjd. Huset ska byggas ut förhoppningsvis nästa år.


Här står jag på baksidan av huset med prunkande grönska i bakgrunden.


Detta bara måste vara årets bild...


Min skojfriska man vattnar lite....


När Magnus moster Jeanette och James åkt hem åkte vi andra ner till stugan de bott i för att plocka i ordning. De hade glömt sin kamera i all hast. Jeanette, så nu vet du att kameran är hos Anne-Lie och Göran:o)

Här är söta stugan vid sjön som Jeanette och James bodde i. Så otroligt mysig precis vid vattnet. Magnus pappa tar täten för att låsa upp.


En bild innifrån huset. Jag älskar detaljer och att ta kort på allt.

På bordet, en liggare från 1946. Där står nedskrivet alla anställdas

arbetstider och lön från den tiden. På 14 dagar heltidsjobb tjänade man ungefär 200 kr.


När vi var klara åkte vi till hamnen för att titta på Magnus mammas lilla segelbåt.

Söt liten båt som jag ser fram emot att få tuffa runt i sen i sommar (risk föreligger för övervikt). I båten sitter Magnus mamma i röd tröja, till vänster Magnus syster Tessan. Mittemot henne sitter sambon Thord och brevid honom sitter Magnus. Vill gärna tillägga att Tessan och Thord i gårkväll meddelade att de är nyförlovade. GRATTIS GRATTIS återigen! Underbara nyheter, de är så fina ihop.


Vi grillade och satt ute på altanen och åt. Sen var det dags att åka hem. Vi åkte med Tessan och Thord. Skönt att få åka bil med all packning plus att vi fick storhandla på Coop. Får passa på nu när vi inte har egen bil.  Handlade så vi klarar oss ifall kriget kommer.


Väl hemma var det till att packa upp, klia oss i huvudet för att hitta smartaste sättet att få in alla frysvaror i frysen. Det gick. Men man fick stänga dörren jävligt snabbt. Gud va tillfredställande det är med välfylld kyl, frys och skafferi.


Jaha, och sist på schemat för dagen. Knata iväg till skolan i närheten och lägga våra röster till EU-parlamentet. Nöjda i hågen gick vi hem och åt.....igen....och slumrade sen i soffan framför valvakan.


Samamnfattningsvis har vi haft en helg bestående av: kultur, regn, mat och mys och på toppen lite sol och värme.





Av Jenny - 8 juni 2009 11:20

Hallåjsan, nu är jag tillbaka igen. Har knappt petat på en dator på två dagar och det har fakstiskt varit skönt. Men nu känns det kul att sitta här och plita igen.


Vi gick upp tidigt på lördags morgon för att ta tåget till Läggesta där vi skulle bli upphämtade av Magnus familj. På perrongen sprang jag nästan in i kungaparets famnar. Hoppsan, de skulle visst ta samma tåg. Förmodligen till Strängnäs eftersom det var där Gustav Vasa kröntes den 6 juni 1523.

Ja ni ser ju själva vad klockan var när vi satt på tåget. Vi ägnar oss åt olika aktiviteter när vi reser...


...jag läser någon bok. Har ALLTID en bok på gång. Magnus blippar med knapparna på sin dator och försöker se upptagen ut;o)


Magnus bror Thommy hoppade på tåget hållplatsen efter oss men kunde inte komma till vår vagn eftersom han inte fick passera kungaparets vagn.


När vi kom fram åkte Magnus med sin pappa hem till stugan. Svärmor, Thommy och jag åkte till Gnesta för att gå på marknad. Magnus faster syr, trycker, väver och knypplar allt i från söta bebiskläder till stora dukar. Jag såg fram emot att inhandla lite till Stjärnan.

Dessa köpte jag, med mitt favorittryck Grodan, i två olika storlekar. Det lilla fina bokmärket till höger fick jag på köpet, det har faster Vivianne knypplat! De har en hemsida där man kan se vad de gör. Det är Magnus faster och hennes svärdotter som arbetar ihop.


Väl hemma i stugan igen var vi alla samlade inklusive Magnus moster med sin respektive, en mycket trevlig engelsman. Vi åt lite mackor innan vi begav oss till Magnus morfar som fyller år på självaste Nationaldagen. Där fick vi bullar och jordgubbstårta. Sen blev det mat med rabarberpaj till efterrätt. INGEN kunde röra sig efter maten. Alla satt och stönade, halv nedsjunkna på sina stolar.


Vädret gick lite upp och ner, solen sken......vips så regnade det. Men gemensamt var att kylan bet i en. Vi lyckades, övergödda som vi var, ta oss ut till bilarna för att bege oss till Strängnäs och titta på teatern om Gustav Vasas kröning.....utomhus....Vi var påpälsade som michelingubbar och bänkade oss i spöregnet invirade i filtar och paraplyer.

Efter cirka 30 minuter slutade det tack och lov att regna. Solen kikade fram genom molnen emellanåt, men det var för jäkla svinkallt fortfarande. En söt bild på Magnus och Thommy som broderligt delar på en filt.


Självaste Gustav Vasa står i mitten och ska precis avlägga kungaeden. Att de inte frös stackarna, för det gjorde vi. Stjärnan boffade i magen i princip hela föreställningen, så jag satt mest och flinade och tokmös.


Två timmar senare gick vi stelfrusna till bilarna och huttrade ikapp. Jag körde som tur var så rumpvärmaren åkte på ögonaböj. Jag hade blivit blöt i rumpan av regnet och fick byta alla kläder när vi kom hem....observera alla kläder...var lite nojjig att nu har jag väl åkt på urinvägsinfektion, men tack och lov inga sådana känningar. Det blev lite mer att äta och dricka och babbel tills ögonen började gå i kors på de flesta. Magnus och jag skulle sova i vardagsrummet så till slut ställde han sig framför alla och sa:

- Nä, nu vill vi gå och lägga oss!

Jag tittade tacksamt på honom då allt efter 23:00 är rena plågan för mig att vara uppe. Och nu var klockan närmare 01:00 innan det blev bingen.


Av Jenny - 5 juni 2009 21:16

Var ivrig när jag i rusket åkte iväg hem till Malin. Äntligen skulle vi få ses igen. Vi växte upp tillsammans då hennes far och min mor levde ihop i ca 10 år. De träffades när Malin och jag var 7 år, det skiljer 12 dagar på oss så vi är skapligt jämngamla;o).


Börjar med att visa magen som idag är inne i vecka 20 + 5.

Checka in kulan, den växer och frodas. Som ni märker är det

rosa linnet min nya favorit, kommer bo i det i sommar.


Här är fikat så fint uppdukat med bla hemmagjord rulltårta med smält choklad i som Malins händige man Sebastian är skyldig till (åt 4 bitar på raken) Det fanns även massa god mat; pajer, chillikyckling, bulgursallad och hembakat bröd. Gissa om jag hängde i köket ett par timmar...


Här är fina Malin och jag. Vi är lika som bär;o) Presenterar alltid varandra som bonussystrar, vi är otroligt nära varandra. Hon dök på min mage direkt och var så lycklig över att få se den äntligen. Vi pratade massor och båda längtar tills vi tillsammans kan sitta och gosa med Stjärnan live:o)


Malin provar klänning inför morgondagen då det är middag och fest på Grand Hotel för de nyblivna sjuksyrrorna. Två små sötisar leker i Adrians och Alvins rum (de är hos mormor). Ville visa den fina väggmålningen i barnrummet, den har Sebastian gjort.


Nu är jag hemma igen och ska packa lite  för imorgon drar vi iväg med morgontåget till Mariefred. Först ska svärmor och jag på marknad. Magnus faster säljer kläder som hon och svärdottern syr och trycker själva. Även bodysar till småttingar, så jag tänkte handla lite till Stjärnan. Bilder kommer visas på kläderna, var så säker:o)


Sen blir det kalas hos Magnus morfar som fyller år imorgon och på kvällen ska vi se på Gustav Vasa-teater i Strängnäs. Så bloggeriet får förmodligen vänta till söndag kväll.


Ha en fin Nationaldag imorgon alla som läser.


KRAM!!!

Presentation

Omröstning

Vad tror du? Är Lilla Stjärnan en flicka eller en pojke?
 Flicka
 Pojke

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27
28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards